Mis on metüülimine?

Metüülimine on biokeemiline protsess, mille käigus keha toodab vajalikke aineid ja aitab kehast eemaldada toksiine – me metüülime umbes miljard korda sekundis. See on nagu tants, mille käigus biokemikaalid annavad metüülgrupi ühelt teisele. Lihtsamalt öeldes on tegemist  protsessiga, mille abil hoitakse kehakeemiat tasakaalus. Metüülimise protsessis lisatakse molekulidele või võetakse neilt ära nn. metüülgruppe (CH3). Keha moodustab niimoodi endale vajalikke aineid või lagundab neid, muutes ühe biokemikaali teiseks.

Näiteks toodab aju hormooni nimetusega noradrenaliin, et hoida inimest õnneliku ja motiveerituna. Stressiolukorras lisatakse neerupealistes noradrenaliinile metüülgrupp ja muudetakse see adrenaliiniks, mis annab energiat ja teeb inimese agressiivseks. Seda nimetatakse ka “võitle või põgene sündroomiks”.

Metüülgruppe lisatakse ja võetakse ära pidevalt ka meie DNA-lt. See on protsess, mis vastutab selle eest, et DNA õigesti jaguneks ja oma kahjustusi parandaks. Kui see ei toimu õigesti, siis suureneb risk haigestuda vähki ja autoimmuunhaigustesse. Metüülimisest sõltub ka närvivahendusainete töö - see hoiab neid aineid tasakaalus ning sellest omakorda sõltub ka kogu ajutegevuse tasakaal.


Metüülimisest sõltub:

* Ensüümide aktiivsus
* Koensüüm Q10 aktiivsus ja karnitiini süntees
* Närvivahendusainete süntees
* Närvirakkude müeliniseerumine
* Viljakus
* Detoksifikatsioon
* Östrogeeni metabolism
* Immuunrakkude süntees
* Olulise antioksüdandi glutatiooni produktsioon
* Energia tootmine (ATP)

 

Kehv metüülimine?

On teada, et umbes 20% inimestest on metüülimise protsess geneetiliselt kahjustunud (MTHFR geeni polümorfism).  Lisaks ei ole  paljudel  inimestel metüülimine nii tõhus kui peaks olema, kuna saadakse liiga vähe metüülimist toetavaid toitaineid. Metüülimist võib mõjutada näiteks madal B12-vitamiini ja folaatide tase ning kehv seedimine.


Kehva metüülimise tagajärjeks võivad olla erinevad häired – halb detoksifikatsioon, suurenenud põletiku tase kehas, katehhoolamiinide (nt. mediaatorained ja hormoonid noradenaliin, dopamiin, ja adrenaliin) tasakaalutus, kõrge homotsüsteiini ja histamiini tase ning teatud haigustesse haigestumise suurem risk.

On leitud seoseid puuduliku metüülimise ja vaimse tervise vahel. Näiteks võib kehva metüülimise korral olla vajaka komponentidest, millest toodetakse serotoniini ning see võib omakorda tuua kaasa probleeme serotoniinist melantoniini tootmisel (unehäirete üks põhjusi). Lisaks on leitud seoseid metüülimise ja olulise närvivahendusaine dopamiini ainevahetuse vahel.

Metüülimine on ka üks peamine meetod kehast toksiinide eemaldamiseks. Kui metüülimine ei toimi piisavalt hästi, siis võib esineda häireid maksa detoksifikatsiooni II faasis ning keha ei ole suuteline tootma piisavat immuunvastust, et krooniliste haigustega hakkama saada.

Ka kõrge homotsüsteiinitase on kehva metüülimise üks tulemusi. Kõrge homotüsteiinitaseme tagajärel võib häiruda hormoonide töö, tekkida DNA metüülimise häired (mis omakorda toovad kaasa kiirema vananemise) ning mitmed kroonilised haigused. Kõrge homotsüsteiinitase veres muudab inimese vastuvõtlikumaks veresoonte kahjustustele, mis omakorda soodustavad põletikke ja südamehaiguste kujunemist.

Mille järgi ära tunda, et metüülimine ei toimi piisavalt efektiivselt? Siin on nimekiri seisunditest, mille puhul võib oletada, et kehal on probleeme metüülimisega.

Kehvade metüülijate kontroll-loend:

• Ootamatu ja pidev kaalutõus
• Halb energiatootmine – tihti kaasnevad probleemid veresuhkru tasakaaluga
• Allergiad või reaktsioonid keskkondlikele toksiinidele, toidule, hallitusele jne.
• Põletikulised haigused
• Krooniliste infektsioonide esinemine
• Keelekida, spina bifida või suulaelõhe esinemine vastsündinul
• Unetus
• Mõtete udusus/ võimetus selgelt mõelda
• Nahareaktsioonid, nõgestõbi, lööbed jne
• Enneaegne vananemine
• Raseduste katkemised või teised viljakusprobleemid
• Kalduvus depressioonile, ärevusele või vaimsetele häiretele
• Sõltuvuskäitumine
• Sellised närvisüsteemi sümptomid nagu perifeerne neuropaatia


Kuidas tagada hea metüülimine?

Efektiivseks metüülimiseks on vaja teatud kofaktoreid nagu tsink, magneesium, foolhape/folaadid, vitamiinid B6, B2 ja B12. Nende vitamiinide varusid võib tühjendada teatud ravimite tarbimine, näiteks antatsiidid, metformiin, kortikosteroidid. Nende toitainete saamiseks on oluline tervislik toitumine, mis sisaldab piisavalt rohelisi lehtvilju, ube, aed- ja puuvilju, täisteravilja ning seemneid ja pähkleid. Hästi omastatavat B12 vitamiini sisaldavad peamiselt loomsed toiduained nagu munakollased, rasvased kalad, maks ja liha.
 
Hea metüülimise tagamiseks tuleks kindlustada, et toidulaual oleks piisavalt metioniini sisaldavaid toiduaineid. Metioniinirikkad on pähklid, erinevate loomade liha, piimatooted, kala, munad ja oad. Tihti on metioniinist puudu, kui ollakse taimetoitlased või maohappe tase on madal, mistõttu valke lagundatakse ebapiisavalt ja organism ei saa toidust vajalikku kätte.  Samas tuleks jälgida, et metioniinirikkaid toite nagu punast liha või piimatooteid ei tarbitaks üleliia, kuna see võib omakorda tõsta homotsüsteiini taset ja tühjendada keha B-vitamiinide varud, eriti siis, kui menüüs ei ole piisavalt folaati (foolhapet) sisaldavaid toitaineid.

Paranda seedimist. On leitud, et kandida seen vabastab teatud toksiine (aldehüüde jt), mis takistavad metüülimiseks vajaliku metioniini sünteesi. Seetõttu tasub süüa hapendatud toiduaineid ning tarbida juurde probiootikume, mis aitavad hoida tervislikku soolestiku mikrofloorat.

Väldi alkoholi ja stimulante, mis tühjendavad keha metüüldoonoritest ja alandavad metüülimiseks vajaliku glutatiooni taset. Metüüldoonorid on ühendid, mis kannavad metüülgruppi (CH3), et seda vajadusel annetada. Headeks metüüldoonoriteks on letsitiin, koliin, betaiin, metüülvormis toidulisandid B12 ja foolhape/folaadid jt.

Väldi kokkupuudet raskmetallide ja kemikaalidega. Arseeni, kaadmiumi, benseeni ja õhureostust seostatakse puuduliku metüülimisega kudedes.

Vähenda stressi. Nimelt on leitud, et sümpaatiline närvisüsteem, mis stressiolukorras aktiveerub, toodab katehhoolamiine, mille ainevahetus sõltub metüülimisest.

Tarbi õigeid toidulisandeid. On leitud, et tervislikust toitumisest üksi ei pruugi piisata selleks, et saada kätte piisavalt metüülgruppe DNA metüülimise toetamiseks, vananemise aeglustamiseks ning teatud haiguste ennetamiseks. Oma rolli võib siinkohal mängida ka geenidefekt, mille tõttu metüülimise tsükkel ei tööta piisavalt efektiivselt, et igapäevaselt toidulaualt vajalikke toitaineid kätte saada.
  •  Folaadid 5-metüültetrahüdrofolaadina on peamiseks aineks metüülimise tsüklis, mis saab alguse metioniinist. Isikutel, kellel on metüülimise protsess geneetiliselt kahjustunud, ei suuda keha suures annuses foolhappega hakkama saada. Kui foolahappe metabolism ei toimu ensüümide puudulikkuse  ja kofaktorite puuduse tõttu maksas piisavalt efektiivselt, võib kehasse ringlema jääda metaboliseerimata foolhape, millel on leitud ka vähkitekitavaid toimeid. Seega on kindlam kasutada metüülfolaadi vormis toidulisandit, mille puhul selliseid kõrvaltoimeid ei ole täheldatud.
  • B12-vitamiin metüülkobolamiinina on peamine kofaktor metioniini sünteesil. B-12 vitamiin muundab 5-MTHF folaadi tetrahüdrofolaadiks, et kasutada seda omakorda metioniini sünteesimisel. Vitamiini B12 aktiivset vormi metüülkobalamiini on kehal kõige lihtsam töödelda ja kasutada.
  • Metüülvormis B-kompleks või multivitamiinid, mis sisaldavad metüülimiseks vajalikke kofaktoreid: tsinki, magneesiumi, vitamiine B6 ja B2, B12-vitamiini ja folaate. Kasuks võib tulla ka metüüldoonoritest letsitiinist, betaiinist ja koliinist, mida leidub erinevates vitamiinikompleksides.


Parima valiku kvaliteeteid toidulisandeid leiate Via Naturale e-poest!


Allikad
Alam MA et al Association of polymorphism in the thermolabile 5, 10-methylene tetrahydrofolate reductase gene and hyperhomocysteinemia with coronary artery diseaseMol Cell Biochem, 310 (2008), pp. 111–117

Boudi, Brian F. "Noncoronary Atherosclerosis". Medscape

Carmel in Shils et al (eds). Modern Nutrition in Health and Disease. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2006

Cho I and Blaser M J The Human Microbiome: at the interface of health and disease Nat Rev Genet. 2012;13(4): 260–270

Fall DJ & Kellerman SA Methylation: Fundamental to a Healthy Nervous System NeuroScience, Inc. December 2012 http://www.modernhcp.com/PDFS/Methylation-Fundametnal%20to%20a%20Healthy%20Nervous%20System.pdf (vaadatud 9.09.16)

Ferretti, Alessandro Navigating the Methylation Maze. BioCare Webinar 26/10/15

Frosst P et al A candidate genetic risk factor for vascular disease: a common mutation in methylenetetrahydrofolate reductase Nat Genet, 10 (1995), pp. 111–113

Fuso A The 'golden age' of DNA methylation in neurodegenerative diseases.Clin Chem Lab Med. 2013 Mar 1;51(3):523-34

Gainza-Cirauqui ML et al Production of carcinogenic acetaldehyde by candida albicans from patients with potentially malignant oral mucosal disorders J Oral Pathol Med 2013;42(3):243-9

Gerhard et al. Homoecysteine and atherosclerosis Current Opinion in Lipidology (1999), 10 (5), 417-428

Goldstein DS Catecholamines 101 Clin Auton Res 2010;20(6):331-352

Kenyon SH et al The effect of ethanol and its metabolites upon methionine syntheses activity in vitro Alcohol 1998 15(4):305-9

Klerk M, Verhoef P, Clarke R, Blom HJ, Kok FJ, Schouten EG, et al. MTHFR 677CT polymorphism and risk of coronary heart disease: a meta-analysis. JAMA. 2002;288:2023–2031.

Kresser, Chris The little known (but crucial) difference between folate and folic acid 2012. https://chriskresser.com/folate-vs-folic-acid/

Lakoff A et al. Folate is absorbed across the human colon: evidence by using enteric-coated caplets containing 13C-labeled [6S]- 5-formyltetrahydrofolate. Am J Clin Nutr. 2014 Nov;100(5):1278-86.

LaSalle JM A genomic point-of-view on environmental factors influencing the human brain methylome Epigenetics 2011,6(7):862-869

Lynch B Nutrigenomics, personalised medicine and the quantified self CAM conference 2015 April 11: London

Mumper E & Bedell Cook S Metabolic considerations in autism spectrum disorder Natural Medicine Journal 2015 (7)

Pfeiffer, Carl C. Nutrition and Mental Illness: An Orthomolecular Approach to Balancing Body Chemistry. 1987 Healing Arts Press, One Park Street, Vermont

Phillips, T. The role of methylation in gene expression. Nature Education 2008; 1(1):116

Rossi M et al Folate production by probiotic bacteria Nutrients 2011, 3, 118-13

Said, H.M.; Mohammed, Z.M. Intestinal absorption of water-soluble vitamins: an update. Curr. Opin. Gastroenterol. 2006, 22, 140–146

Sárdi E and Tordai E. Determination of fully N-methylated compound in different cabbage and beetroot varieties. Acta Biologica Szegediensis 2005; 49 (1-2).

Suzuki, M., & Bird, A. DNA methylation landscapes: Provocative insights from epigenomics. Nature Reviews Genetics 1008;9, 465–476

Trivedi MS et al Food-derived opioid peptides inhibit cysteine uptake with redox and epigenetic consequences Journal of Nutritional Biochemistry 25 (2014) 1011–1018

Ulluwishewa D et al Regulation of Tight Junction Permeability by Intestinal Bacteria and Dietary Components The Journal of Nutrition 2011,141 (5):769-776

Waly MI et al Ethanol lowers glutathione in rat liver and brain and inhibits methionine synthase in a cobalamin-dependent manner Alcohol Clin Exp Res 2011,35(2):277-83

Weisberg IS et al Atherosclerosis, 2001,156:409–415

Wilson L The Centre for Development 2013 Feb www.drlwilson.com www.drsarahmyhill.co.uk

Yasko A Feel Good Nutrigenomics - Your roadmap to health 2014 Neurological Research Inst. LLC.

Yasko. Autism: Pathways To Recovery (2009) Neurological Research Institute Bethel, Maine.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.