Riis

Riis on mitmekülgne teravili, mida on võimalik kombineerida paljude roogadega. Tänapäeval on riis Aasias üks olulisemaid toiduaineid, kusjuures paljudes sealsetes keeltes tähendab sõna 'riis' toitu.

Riisi hakati kasvatama Hiinas umbes 7000 a.e.Kr. Ühe Hiina müüdi kohaselt said inimesed riisi oma toidulauale kingitusena loomadelt - peale laastavaid üleujutusi märkasid näljased inimesed, et loomad söövad riisiteri, ning panid need kasvama. Aastasadu oli riis üksnes Aasia maade saladus. Maadeavastajad tõid riisi Vana-Kreekasse ning Aleksander Suur India kaudu ka paljudesse teistesse riikidesse. Hispaaniasse jõudis riis 700. a. paiku tänu mauri vallutajatele. 

Vastupidiselt üldlevinud arvamusele ei pea riisi vee sees kasvatama. Riisipõldude üleujutamise põhjuseks on soov vältida umbrohu vohamist ning kahjulike putukate paljunemist, et seeläbi toodangut suurendada. Tänapäeval on suurimad riisitootjad Tai, Vietnam ja Hiina.

Eksisteerib üle 8000 erineva sordi riisi, mida liigitatakse vastavalt suurusele ja töötlemise meetodile. Põhilised sordid on pika-, keskmise- ja lühikeseteraline riis. Nn. pudruriis saadakse kõrge tärklisesisaldusega lühikeseteralisest riisist, pikateraline riis on väiksema tärklisesisalduse ja madalama glükeemilise koormusega. Valge riis on kõige rohkem töödeldud, sest kogu kest ja selles sisalduvad toitained on eemaldatud. Pruunil riisil seevastu on eemaldatud üksnes söögiks kõlbmatu väliskest, mistõttu kasulikud ained on suures osas säilinud. 

Miks eelistada täisterariisi?

Pruun riis ehk täisterariis on saadaolevatest riisidest kõige toitainerikkam. Kuna valge riis läbib mitmed jahvatamise ja poleerimise protsessid, on see muudetud suhteliselt vitamiinide- ja mineraalidevaeseks. Viimase paarisaja aasta jooksul on tehtud tõsiseid pingutusi, et propageerida Aasia maades täisterariisi tarbimist, kuid kahjuks pole see õnnestunud. Seetõttu pole sealkandis alatoitumine ja beriberi ikka veel haruldased nähtused.

Pruun riis annab rikkalikult vitamiine B1, B2, B3 ja B6 ning sisaldab mangaani, rauda, seleeni, magneesiumit, fosforit ja jälgmineraale. Lisaks sellele on pruun riis heaks valguallikaks ning sisaldab gamma-oryzanoli. Tegemist on riisiekstraktiga, midakasutatakse seedehäirete, menopausi ning kolesterooliprobleemide ravimiseks. 
 

Tervistavad omadused

Võrreldes täisteranisuga on pruun riis küllaltki toitainerikas, sisaldades küllaldaselt vitamiine ja mineraalaineid. Kuigi täisteranisu on suurema valgusisaldusega ning ka kiudaineterikkam, on täisterariisi aminohappeline koostis parema kvaliteediga. 

Sarnaselt kaerahelvestele võib riisi söömine aidata kõrge kolesteroolitaseme puhul. Lisaks tervislikele kiudainetele sisaldavad pruuni riisi kliid ning riisiõli ka gamma-oryzanoli, mis mitte üksnes ei alanda kolesterooli, vaid aitab kontrolli all hoida ka selle tõusu põhjustavaid faktoreid. 
 

Ideid riisi valmistamiseks

Keedetud riisist saab hea magustoidu. Lisa valmis riisile piima või sojapiima ning maitsesta kaneeli, muskaadi, rosinate ja meega. Niimoodi saab lihtsa aasia stiilis riisipudingu. 

Kanji on kergesti seeditav riisisupp, mis on hea organismi puhastamiseks või külmetuse ravimiseks. Pane potti orgaaniline aedvilja- või kanapuljong ning täida pott poole kuni kolmveerandi ulatuses veega. Lisa kaks peotäit pruuni riisi ning hakitud sellerit, sibulaid ja küüslauku. Keeda madalal kuumusel ning lisa soovi korral shiitake või reishi seeni, nende puudumisel sobivad ka kodumaised metsaseened. 

Riisi-pannirooga saab teha külmkapis leiduvatest toiduainetest. Suurel praepannil hauta ingverit ja sibulaid palmirasvas, seejärel lisa liha -või singitükke. Siis vala pannile kaks lahtiklopitud muna, kuumuta mõnda aega ja sega, kuni saad munapudru. Lisa riis ja kaks peotäit külmutatud herneid. Sega kõik kokku ja lase haududa. Seejärel keera pliit kinni ja maitsesta seesamiõli, musta pipra ning sojakastmega. 

Kasuta toidutegemisest ülejäänud riisi salatite valmistamiseks, mida on mugav reisile kaasa võtta. Lisa salatile kanatükke või tofut, oma lemmikaedvilju (nt. kurk, paprika, tomat), pähkleid ning kuivatatud või värskeid ürte. Kaste valmista oliiviõli ja sidrunimahla segust või lisa veidi kvaliteetset majoneesi. 


Riis koos ubade ja aedviljadega on maitsev ja tervislik söök, mis sobib ideaalselt taimetoitlastele. Selline kombinatsioon annab kätte kõik asendamatud aminohapped ning asendab lihasöömist. 
 

Via Naturale e-poes saadaolevad tooted:

Mahe täisterariis 1 kg -20 % soodustusega 2,80 € (enne 3,50€). Päritolumaa Itaalia. Kontrollitud mahepõllumajandusest. Pakendaja: Via Naturale OÜ.

Pikateraline täisterariis 1 kg 4,19 €* - valmistamiseks loputada riisi ning keeta madalal kuumusel 45 minutit. Päritolumaa Itaalia, kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest. 

Ümarateraline täisterariis 1 kg 3,7 €* - sobib mitmesuguste magustoitude, paella ja risoto valmistamiseks. Keeta kaane all 1 osa riisi 2 osas vees 45 minutit. Päritolumaa Itaalia, tootja Primeal, kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest.

Täistera basmati riis 500 g 3,35 €* - valmistamiseks keeta kaane all 1 osa riisi 2 osas vees 30 minuti jooksul, kuni vesi on täielikult imendunud. Päritolumaa India, kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest. 

Täistera pikateraline punane Camargue riis 500 g 3,61 €*- valmistamiseks keeta riisi kaane all 45 minutit. Päritolumaa Prantsusmaa, kontrollitud ökoloogilisest põllumajandusest. 

Täistera riisihelbed 500 g 3,92 €* - helvestest saab valmistada putrusid, nendega saab paksendada suppe ja kasutada täidisena aedviljakotlettides. Valmistamiseks keeta 1 osa helbeid 3 osas vees ning lasta neil kaanetatud potis 3 minutit paisuda. Päritolumaa Itaalia, tootja Primeal.

NB! Hinnad võivad muutuda.

www.vianaturale.ee/epood

 

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.