Toidulisandid sportlastele ja aktiivsetele inimestele


Füüsilisel aktiivusel on hea tervise säilitamise juures väga oluline roll. Sportimine aitab kaitsta südamehaiguste  eest, toetab närvisüsteemi ja tugevdab immuunsust. Samas võib liigne füüsiline koormus tähendada keha jaoks hoopis stressi – kui keha ei saa piisavalt toitaineid ja puhkust, võib see kaasa tuua kurnatuse, nõrgenenud immuunsüsteemi ja erinevad põletikud.

Heade tulemuste saavutamine spordis ei sõltu ainult treeningutest, vaid ka hoolikalt planeeritud toitumisest. Toitumine annab keha jaoks õige toormaterjali, et see saaks normaalselt toimida intensiivse füüsilise aktiivsuse ajal. Ilma õige toitumiseta võivad kehaprotsessid muutuda ebanormaalseks. Kõige suurem väljakutse ongi füüsilise ja psühholoogilise heaolu normaliseerimine. Kuigi palju räägitakse õigetest energiallikatest ning makrotoitainetest, siis mikrotoitainete ja flavonoidide roll on tihtipeale alahinnatud, võibollla seetõttu, et selles vallas ei ole veel piisavalt uuringuid. Ometi on siin oma loogika – kui intensiivsete treeningute käigus suureneb vajadus makrotoitainete järgi (toit), suureneb vajadus ka erinevate mikrotoitainete järgi (vitamiinid, mineraalained).

Tänapäeva inimese toidulaual on väga tavaline on raua, B2- ja D-vitamiini puudus ning ebapiisav tsingi ja magneesiumiga varustatus1. Sportlaste toidulaual on tihti puudus süsivesikutest, foolhappest, vitamiinidest A ,C ja D, magneesiumist, kaltsiumist ja kaaliumist2. Intensiivne füüsiline koormus võib suurendada paljude mikrotoitainete, näiteks magneesiumi3 , B2-4, B6-5 vitamiini, koliini6, karotenoidide ja E-vitamiini7, metabolismi. Nende toitainete vajadus võib olla palju suurem kui soovituslikud päevased annused (NRV) ette näevad. Seega võib nende toitainete puudus tuua kaasa tõsiseid probleeme. Näiteks kui tarbida vitamiine B1, B2, B6 ja C vähem kui 33 % päevasest vajadusest, võib see kaasa tuua sportlike võimete vähenemise juba vähem kui nelja nädalaga8.

Üheks mikrotoitainete puuduse põhjuseks on intensiivne põllumajandus, mis kurnab ära pinnase, mistõttu seal ei ole enam piisavalt toitaineid.  Õigetes annustes mikrotoitained võivad parandada tulemusi järgneval moel: need toetavad lihaste taastumist, suurendavad vastupidavust, kiirendavad vigastustest paranemist, vähendavad väsimust, toetavad immuunsüsteemi, suurendavad rasvapõletuse efekti ja parandavad vedelikega varustatust. Mikrotoitained on olulised kõigi inimeste jaoks, mitte üksnes sportlastele.

 


 


Multivitamiinid

Kõrge kvaliteedi ja hea imenduvusega multivitamiin aitab vältida peamiste toitainete puudust. Viimases suuremas uuringus, mis viidi läbi sõdurite seas, võrreldi platseebot ja multivitamiine. Leiti, et vitamiini- ja mineraalide kompleks aitas kaasa taastumisele, kusjuures vaadeldi nii adrenaalsüsteemi, kilpnäärme tegevust kui immuunsüsteemi9. Multivitamiini puhul on oluline valida selline toode, milles toitained oleksid biosaadavates vormides, annused oleksid piisavalt suured ning toormaterjal kvaliteetne. Oleks hea, kui see sisalaks ka rauda, mis aitab kaasa hapniku transpordile lihaskoes.10



Probiootikumid

On palju tõendeid, mis annavad tunnistust sellest, et probiootikumide manustamine või aidata mitmete tervisemurede puhul, mis mõjutavad otseselt ka sportlikku sooritusvõimet. Üheks selliseks on ärritunud soole sündroom (IBS). Probiootikumid, mis sisaldavad Lactobacillus acidophilus’e tüve, moduleerivad põletikku ja põletikku tekitavaid tsütokiine nagu TNF-alpha11. Probiootikumid toimivad soolestikus barjäärina ja võivad seeläbi vähendada põletike esinemist sportlastel12.

Probiootikumid:
•   Aitavad säilitada soolestiku õiget PH taset
•   Aitavad toetada seedimist, mõjutades ensüümide aktiivust (näiteks laktoosi lõhustumist).
•   Moduleerivad immuunfuktsioone
•   Stimuleerivad ja tasakaalustavad immuunsüsteemi
•   Aitavad kaasa teatud vitamiinide, aminohapete ja lühikese ahelaga rasvhapete sünteesile  
•   AItavad kaasa sapphapete transformatsioonile ja väljutamisele



Antioküsdandid

Antioksüdandid nagu marjaekstraktid, viinamarjaseemeekstrakt13, männikoore ekstrakt14, C-vitamiin15 ja hesperidiin16 vähendavad maatriksi metalloproteinaasi aktiivust, aidates jagada kollageeni sidekudedesse ja toetades immuunusust.

C-vitamiini manustamine 1,5 g päevas vähendab veres ringleva kortisooli ja adrenaliini taseme tõusu peale ultramaratoni17. Lisaks aitab C-vitamiin kaasa immuunsüsteemi normaalse talitluse säilimisele intensiivse kehalise koormuse ajal ja pärast seda.

 

Glükosamiin

Glükosamiin aitab vältida kollageeni lagunemist ja kollageenimaatriksi  kadu18, on prekursoriks sidekoele, mida kasutatakse rebendite parandamiseks19 ja on näidanud tulemusi aktuutsetest põlvevigastustest paranemisel.20

N-atsetüül-glükosamiin on glükosamiini vorm, mida saadakse koorikloomadest. Lisaks liigeste ja sidekudede toetusele ning on seda kasutatud ka põletikuliste soolehaiguste korral21.


Informed Sport sari

•  ‘Informed Sport’ märgis tähendab seda, toote iga partii on toodetud Maailma Antidopingu agentuuri (WADA -World Anti-Doping Agency) standardite kohaselt, et kindlustada toodete ohutus
• See tähendab aastatepikkust kogemust toidulisandite analüüsil - pidevalt analüüsitakse ja jälgitakse tootmises kasutatavat toormaterjali, toodete pakendamist ja ladustamist
• Testimist viib läbi HFL  Sport Science, rahvusvaheliselt tunnustatud ja akrediteeritud laboratoorium.


    

 

BioCare' kvaliteetsed toidulisandid on saadaval Via Naturale e-poes


Allikad:
1. Department of Health.(2011). Headline results from Years 1, 2 and 3 (combined) of the rollingprogramme 2008/9 - 2009/10.National Diet and Nutrition Survey (UK).
2. Wierniuk A, W?odarek D. Estimation of energy and nutritional intake of young men practicing aerobic sports. Rocz Panstw Zakl Hig. 2013;64(2):143-8.
3. Buchman AL The effect of a marathon run on plasma and urine mineral and metal concentrations. J
Am CollNutr. 1998;17(2):124-7.
4. Soares MJ et al. The effect of exercise on the riboflavin status of adult men. Br J Nutr.
1993;69(2):541-51.
5. Woolf K, Manore MM. B-vitamins and exercise: does exercise alter requirements? Int J Sport
NutrExercMetab. 2006;16(5):453-84.
6. Woolf K, Manore MM. B-vitamins and exercise: does exercise alter requirements? Int J Sport
NutrExercMetab. 2006;16(5):453-84.
7. Neubauer O et al. Antioxidant responses to an acute ultra-endurance exercise: impact on DNA stability
and indications for an increased need for nutritive antioxidants in the early recovery phase. Br J Nutr.
2010;104(8):1129-38.
8. E J van der Beek, Thiamin, riboflavin, and vitamins B-6 and C: impact of combined restricted intake on
functional performance in man. Am J ClinNutr 1988 48;6 1451-1462.
9. Li X, et al. Effects of a Multivitamin/multimineral Supplement on Young Males with Physical
Overtraining: A Placebo-controlled, Randomized, Double-blinded Cross-over Trial. Biomed Environ Sci.
2013 Jul;26(7):599-604
10. DellaValle DM, Haas JD. Impact of iron depletion without anemia on performance in trained endurance
athletes at the beginning of a training season: a study of female collegiate rowers. Int J Sport Nutr Exerc
Metab. 2011 Dec;21(6):501-6.
11. Jijon H et al. DNA from probiotic bacteria modulates murine and human epithelial and immune
function. Gastroenterology. 2004 5;126(5):1358-73.
12. Gleeson M, et al. Daily probiotic’s (Lactobacillus caseiShirota) reduction of infection incidence in
athletes. Int J Sport NutrExercMetab. 2011 Feb;21(1):55-64.
13. Boniface R, Robert AM. Effect of anthocyanins on human connective tissue metabolism in the human.
KlinMonblAugenheilkd. 1996 Dec;209(6):368-7
14. Tanja Grimm, et al. Inhibition of NF-?B activation and MMP-9 secretion by plasma of human volunteers
after ingestion of maritime pine bark extract. Journal of Inflammation2006, 3:1.
15. Mantle D, Wilkins RM, Preedy V. A novel therapeutic strategy for Ehlers-Danlos syndrome based on
nutritional supplements.Med Hypotheses. 2005;64(2):279-83.
16. Balakrishnan A, Menon VP. Effect of hesperidin on matrix metalloproteinases and antioxidant status
during nicotine-induced toxicity.Toxicology. 2007 Sep 5;238(2-3):90-8. Epub 2007 Jun 2.
17. Peters EM, et al. Int J Sports Med. 2001 Oct;22(7):537-43. Int J Sports Med. 2001 Oct;22(7):537-43.
18. Tiku ML, et al. Glucosamine prevents in vitro collagen degradation in chondrocytes by inhibiting
advanced lipoxidation reactions and protein oxidation. Arthritis Res Ther. 2007;9(4):R76.
19. James CB, Uhl TL. A review of articular cartilage pathology and the use of glucosamine sulfate. J Athl
Train. 2001 Oct;36(4):413-9.
20. Ostojic SM, et al. Glucosamine administration in athletes: effects on recovery of acute knee injury. Res
Sports Med. 2007 Apr-Jun;15(2):113-24.
21. Burton AF, Anderson FH. Decreased incorporation of 14C-glucosamine relative to 3H-N-acetyl glucosamine in the intestinal mucosa of patients with inflammatory bowel disease. Am J Gastroenterol 1983;78:19-22.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.