Vaimne tervis ja meeleolu

Aju on imeline organ, mille efektiivseks tööks ning hea tervise tagamiseks on vaja arvestada mitmesuguste faktoritega. Vaimne tervis võib kannatada, mälu halveneda ning meeleolu langeda, kui me ei toeta aju õigete toitainetega. Olenevalt olukorrast võib keha vajada erinevat tüüpi toetust. Käesolevas artiklis anname ülevaate, millised toitained on olulised ärevuse ja stressi leevendamiseks, millega toetada mälu ning kuidas tagada hea uni.
 

Hea mälu alustalad

Atsetüülkoliin on aju närvivahendusaine, mida seostatakse paljude aju protsessidega, sealhulgas mäluga. Atsetüülkoliini tootmist toetavad mitmed toitained, sealhuglas koliin, fosfatidüülseriin, DMAE ja vitamiin B1.
On leitud, et tihti on probleemid mäluga seotud põletikega. Rasvastes kalades leiduvad oomega-3 rasvhapped aitavad vähendada põletikke, seevastu madal oomega-3 rasvhapete tase kehas on seotud mõtlemisvõime ja mäluprobleemidega. Selleks, et tagada piisav rasvhapete varu kehas, tuleks süüa rasvast kala vähemalt 3 korda nädalas. Alternatiivina võib igapäevaselt juurde võtta kalaõli toidulisandina.
 
Aju fuktsioneerimise toetuseks on väga olulised ka mitmed antioksüdandid, mis aitavad ajurakke kaitsta ning põletikke vähendada. Seega on oluline tagada enda igapäevases menüüs piisavalt erivärvilisi aed- ja puuvilju. Aju jaoks kõige olulisemad on rasvlahustuvad antioksüdandid nagu vitamiin E, CoQ10 ja alfalipoehape. Lisaks võib tarvitada ka C-vitamiini, mis aitab kaasa E-vitamiini regenereerumisele kehas. Tsink aitab toota keha jaoks väga olulisi antioksüdantseid ensüüme nagu näiteks superoksiid dismutaasi. Madalat tsingitaset kehas seostatakse mäluprobleemidega, seevastu tsingi manustamine lisandina on hea mälu säilitamisel näidanud häid tulemusi.

 

Milliste toitainetega leevendada kurvameelsust?

Meeleolu sõltub väga paljudest faktoritest, sealhulgas neurotransmitterite tasakaalust. Kui tunnete end kurvameelsena, võib see tähendada, et neurotransmitteri serotoniini tasakaal on paigast ära. Aminohape trüptofaan on ühend, millest kehas serontoniini moodustatakse. Seega võib kurvameelsuse korral olla abi trüptofaanirikaste toitude manustamisest või trüptofaani toidulisandina juurde tarbimisest. Trüptofaan muudetakse kehaks 5-hüdroksü-trüptofaaniks ja seejärel serotoniiniks. Parimad trüptofaani allikad toidust on vetikad, amarant ja kinoa, kaer, banaanid, mandlid, pähklid, kookosrasv, seemned, ženženn jt toiduained. Serotoniini tootmise soodustamiseks tuleks trüptofaanirikkaid toite süüa väikeses koguses 5 korda päevas ning vältida seejuures valgurikkaid toiduaineid.
 
Väga huvitav on ka see, et viimasel ajal seostatakse meeleolulangust põletikega. On leitud, kurvameelstel ja depressioonis inimestel on et põletikumarkerid kehas tavapärasest kõrgemad. Kurkumis leiduv ühend kurkumiin on väga hea põletike leevendaja ning hiljuti on leitud, et  seda võib kasutada ka meeleoluga seotud probleemide korral.
 
Kindlasti soovitatakse meeleolulanguse korral ka oomega-3 rasvhappeid EPAt ja DHA’d, kuna need on olulised ühendid ajukoes ning mõjutavad meie meeleolu. Väga palju uuringuid on olemas selle kohta, kuidas oomega-3 rasvhapped depressiooni ja meeleolulanguse puhul töötavad.

 

Ärevus ja stress

Psühholoogiline stress on tihti seotud sellega, kuidas konkreetne inimene sündmusi ja nende  tagajärgi tajub. Samas võivad psühholoogilised reaktsioonid olla seotud ka ajus paiknevate neurotransmitterite tasakaalutusega või nende tööks vajalike kofaktorite puudumisega.

Stressi leevendamiseks on väga oluline tagada keha ja aju jaoks piisav toitainete varu. C-vitamiin, magneesium ning B-grupi vitamiinid on stressi korral peamised toitained, mida keha vajab. Vitamiin B5 on oluline stressireaktsioonide mõjutaja kehas, selle vitamiini piisav varu aitab kaasa normaalsele vaimsele jõudlusele. Kuna stress seostub enamasti ka ärevusega, võib olla kasu magneesiumi ja teaniini manustamsisest, mis aitavad ärevust leevendada ning lõõgastuda.
 
Kasu võib olla ka mitmetest taimsetest ekstraktidest nagu lavendel, kannatuslill, sidrunmeliss ja magnoolia.  On leitud, et kannatuslill (Passiflora incarnata) võib olla sama efektiivne kui ärevusvastased ravimid. Nimelt soodustab kannatuslill GABA tootmist, mis on ajus leiduv ühend, mis aitab vähendada ärevust ja pinget ning soodustab lõõgastumist. Magnoolia koor sisaldab spetsiifilisi ärevust leevendavaid toitaineid. Magnoolia on peamiselt Hiina meditsiinis kasutatav taim, mis on tuntud  GABAt moduleeriva rahustava toime, närvisüsteemi kaitsvate ja kergelt rahustavate omaduste poolest. Lavendliõli on laialdaselt aroomiteraapias kasutatav vahend, mis aitab leevendada ärevust. Hiljutistes uuringutes on leiti ka, et lavendliõli suukaudne manustamine aitas parandada vaimset ja füüsilist tervist, seejuures uimasust tekitamata. Samuti ei ole uimastavat toimet sidrunmelissil, mis on ajalooliselt tuntud oma leebe ja rahustava toime poolest. Kliinilistest uuringutest on ilmnenud, et standardiseeritud sidrunmeliss vähendab ärevushäirega patsientidel ärevuse sümptomeid ja ilminguid.

 

Hea uni

Uinumisega seotud probleemid tekivad tihti siis, kui inimene on stressis või vaevleb meeleolulanguse käes. Mis iganes on uinumisraskuste põhjuseks, vähene uni muudab meid ebastabiilseks.

Looduslik viis unerütme taastada on manustada aminohapet 5 HTP. Kehas muudetakse see ühend serotoniiniks, mis omakorda muudetakse õhtul pimeduse tekkides melatoniiniks. Taimsetest ekstraktidest on une soodustamiseks väga hea palderjan, mis paitab parandada une kvaliteeti, lühendada uinumiseks kuluvat aega ning vähendada öiseid ärkamisi. Ka humala puhul on leitud rahustavaid ja und soodustavaid toimeid. Parima toime tagamiseks võib palderjani humalaga kombineerida. Lääne meditsiinis on kummelil pikaaegne kasutuse ajalugu rahustajana ning on tõendeid, et see taim võib aidata ravida ka stressi ning unetust. Kummelis leiduvad keemilised ühendid seonduvad GABA retseptoritega ja toimivad närvisüsteemi rahustavalt. Osadele tihasheina (Scutellaria Lateriflora) liikidele on samuti omistatud rahustavat ja lihaseid lõõgastavat toimet. Seda ilmselt tänu erinevatele tihasheinas leiduvatele flavonoididele, mis seonduvad GABA retseptoritega. Hea une tagamise juures võib abi olla ka hapukirsist (Prunus cerasus), mis on väga antioksüdantiderikas ning aitab tõsta kehas, melatoniini taset parandades une kvaliteeti ja kestust.

Kasutatud allikad
 

Mis iganes probleem teid vaevab, alati leidub looduslikke vahendeid, mille abil vaimset tervist toetada. Higher Nature sari Mind Matters on mõeldud spetsiaalselt aju ja närvisüsteemi toetuseks.

Maikuus -20% soodsama hinnaga!


Worry Not
Ideaalne stressirohketeks perioodideks

• Vitamiinid B1, B3, B6 ja  B12 aitavad kaasa närvisüsteemi normaalsele talitlusele ja normaalsetele psühholoogilistele funktsioonidele
• Käepärane pihustipudel, mida saab kasutada vastavalt vajadusele
• Sisaldab ka teaniini, lavendlit ja kannatuslille, mis on tuntud oma terapeutilise toime poolest
• Naturaalse maasika ja vanilje maitsega, magustatud hambasõbraliku ksülitooliga
• Ühest pihustipudelist jätkub umbes kuuks ajaks

Vaata lähemalt: http://www.vianaturale.ee/epood/worry-not-135-ml-stressi-korral



Rest Well
Hoia oma öökapil

• Vitamiin B3 aitab vähendada väsimust ja kurnatust ning aitab kaasa normaalsete psühholoogilistele funktsioonidele ja närvisüsteemi normaalsele talitlusele
• 5-HTP on aminohape, mida on vaja melantoniini tootmiseks
• Melantoniin on hormoon, mida keha toodab õhtuti, et soodustada uinumist
• Sisaldab teaniini, humalat, lavendlit, kannatuslille, kummelit, palderjani ja kirssi
• Mugavas käepärases pihustipudelis
• Värske piparmündi maitsega, magustatud hambasõbraliku ksülitooliga
• Ühest pudelist jätkub umbes kuuks ajaks

Vaata lähemalt: http://www.vianaturale.ee/epood/rest-well-135-ml-hoia-oma-ookapil


Keep Sharp
Toidulisand ajutalitluse toetuseks
  • Pehmed tsitruse maitsega närimistabletid sisaldavad oomega-3 rasvhappeid ning koensüümi Q10
  • Tootel puudub kalamaitse!
  • Kalaõlis leiduv DHA aitab säilitada normaalset ajutalitlust (soovitud toime avaldub siis, kui tarbida vähemalt 250 mg DHA-d päevas).
  • Tsink aitab kaasa normaalsele kognitiivsele talitlusele.
  • Sisaldab ka B-vitamiine ja koliini, mis on neurotransmitteri atsetüülkoliini komponent.
Vaata lähemalt: http://www.vianaturale.ee/epood/keep-sharp-27-tk-ajule



Brighter Day

Toidulisand psühholoogiliste funktsioonide jaoks
  • Mõnus kihisev mustsõstramaitseline jook, mida on hea tarbida, kui tunned end kurvameelsena
  • Vitamiinid B6, B12, foolhape ja C-vitamiin aitavad kaasa normaalsetele psühholoogilistele funktsioonidele ja närvisüsteemi normaalsele talitlusele
  • Sisaldab kurumiini - kurkumist saadud vürtsi, mida on Aasias kasutatud juba üle 4000 aasta
  • Sibulast saadud kvertsetiin ja kurkumiin toimivad sünergiliselt
  • Sisaldab L-trüptofaani, mis on eelühendiks serontoniini sünteesil
  • Magneesium ja C-vitamiin aitavad vähendada väsimust ja kurnatust
  • Magustatud naturaalse steeviaga
Vaata lähemalt: http://www.vianaturale.ee/epood/brighter-day-15-tab-narvisusteemile

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.