Vererõhu langetamine

10 võimalust vererõhu langetamiseks ilma ravimiteta

Annely Soots, arst-toitumisterapeut ja psühholoog

Väga suurel osal inimestest, väidetavasti isegi 20 protsendil, esineb normaalsest kõrgem vererõhk, kusjuures kolmandik neist pole ise sellest teadlikud. Kõrge vererõhu puhul kirjutavad arstid välja vererõhku langetavaid ravimeid, kuid tabletid ei ole sugugi ainuke võimalus vererõhku langetada, eriti hüpertooniatõve algstaadiumis. Samas on alternatiivsed ehk mittemedikamentoossed võtted efektiivsed ka väljakujunenud hüpertooniatõve puhul, aidates ravimite annust vähendada ning kriise vältida. Ühtlasi aitavad järgnevad soovitused vältida teisigi südame-veresoonkonna haigusi, olles kasulikud ka täiesti tervetele inimestele.

1. LÕDVESTUMINE

Uuringud on näidanud, et lõdvestumine võib olla üheks kõige tähtsamaks ning vahetumaks vererõhu langetamise meetodiks. See on 100% looduslik, seda saab igaüks praktiseerida omaenda kodus ning sellega tegelemine ei nõua peaaegu mingeid lisakulutusi. Lõdvestumisel pole ühtegi kõrvaltoimet, see pakub puhast naudingut ning seda kõike väikese vaevaga.

Kui sa pole lõdvestumisega varem tegelnud, läheb muidugi aega, enne kui seda meetodit valdama hakkad. Seepärast varu kannatust, ära mingil juhul loobu, kui tunned, et see kohe ei toimi. Sugugi mitte kõik inimesed ei oska ennast lõdvestada ega õpi seda kiiresti. Tee kannatlikult harjutusi ja ühel hetkel märkad, et see õnnestub.

Lõdvestumise õppimiseks on võimalik kasutada meie psühhoterapeutide abi või otsida juhiseid praegu müügil olevatest stressi teemat käsitlevatest eneseabiraamatutest.

2. NAER, MIS PAKUB LÕÕGASTUST

Meile on saanud harjumuseks pidevalt millegi üle muretseda - selleks annavad piisavalt ainet juba kasvõi negatiivsed mõjud, mis lähtuvad teistelt stressis inimestelt ja pahatihti ka meediast. Küllap on selles, et oleme liiga tõsise eluvaate omandanud, oma osa ka eesti rahva raskel ajalool. Vanarahva tarkuski manitseb meid endale rõõmu keelama - hoiatatakse naeru halbade tagajärgede eest ("pill tuleb pika ilu peale" jms.). Kui mõelda meie keelekasutusele, siis me läheneme ka oma elule üldse läbi mure - me muretseme endale auto, lapsed ja kõik muud eluks vajaliku.

Rõõmustamine ja naer aga alandavad pingeid. Naer laiendab veresooni, parandades rakkude verega varustatust, ning aktiviseerib ainevahetusprotsesse. Naermine muudab vere koostist, pannes organismi bioaktiivseid aineid, nn. heaoluhormoone eritama, ning sunnib diafragma kokku tõmbuma, stimuleerides sel viisil nii seede- kui südametegevust.

Vaata humoorikaid telesaateid ja filme, luba endale naerda kõva häälega. See mõjub hästi nii füüsiliselt kui ka psühholoogiliselt ning annab hea tunde mitte ainult sulle endale, vaid ka kõrvalolijatele. Teadlased on juba ammu avastanud naeru positiivse toime. See vabastab kehas endas peituva tervistava jõu.

3. TEE IGA PÄEV KEHALISI HARJUTUSI

Liikumine on tugev stressi maandaja ja tervise säilitamiseks lausa kohustuslik. Selgita välja füüsilise aktiivsuse vorm, mis sulle meeldib, ja harrasta seda regulaarselt - olgu selleks kasvõi igapäevane jalutamine. Koos sellega alusta lõdvestava hingamise treenimisega. Suurte raskuste tõstmist soovitatakse siiski vältida, kuna see võib vererõhku tõsta. Kui tarvitad vererõhku langetavaid ravimeid, peaksid oma treeningprogrammi kindlasti arstiga kooskõlastama.

4. SÖÖ ÕIGET TOITU

Söö tervislikku toitu, hoidudes samas endale liigse stressi põhjustamisest söömise piiramisega. Suure kehakaaluga kaasneb tavaliselt ka kõrge vererõhk. Ülesöömist soodustab stress, tegele selle leevendamisega. Vähenda ka alkoholi tarbimist, kuna pidev alkoholi tarvitamine tõstab vererõhku ja kehakaalu.

Alljärgnevate dieedisoovituste mõnekuulise järgimise järel on mõõdukalt kõrgenenud vererõhuga inimestest teatud osa ravimite tarvitamise üldse lõpetanud, osadel on ravimite annust vähendatud, ning ülejäänutel on vererõhk olnud stabiilsem või natuke madalam kui dieedile eelnenud perioodil. Positiivseid muutusi on leitud kõikidel juhtudel, mida pole aga täheldatud kontrollgruppides, kes teisiti toituvad. Samas on aga kõik positiivsed muutused kiiresti kadunud, kui vastav dieet lõpetatakse. Seega tuleb tervislikku dieeti säilitada ning see oma elu osaks muuta.

Loomsete rasvade (rasvaste lihatoitude) ja margariini tarvitamine tuleks asendada kalaõli ja oliiviõliga, sest viimased sisaldavad kasulikumaid rasvhappeid, pidurdavad ateroskleroosi, mõjuvad kasulikult vere kolesteroolisisaldusele ning vähendavad trombide tekke võimalust veresoontes. Kindlasti peaks tarvitama oomega-3 rasvhappeid sisaldavaid toidulisandeid või toiduaineid - kala, linaseemneõli, seemned, pähklid. Oliivid ning oliiviõli sisaldavad südamele kasulikke monoküllastamata rasvhappeid.

Oluline on ka naatriumi (keedusoola) tarvitamise vähendamine. Vererõhule ja südame tervisele on oluline, et kehas oleks naatriumi ja kaaliumi suhe vähemalt 1:1, ideaalis peaks see olema isegi 1:5. Meile harjumuspärases tavatoidus kipub see suhe aga kalduma isegi kuni 5:1 naatriumi kasuks. Kasulik on suurendada kaaliumirikaste toiduainete osakaalu toidusedelis (spargel, avokaado, porgand, mais, oad, kartul, spinat, tomat, õun, aprikoos, banaan, apelsin, pirn, ploom, maasikas).

Tavapärase toitumise puhul kipub olema puudus ka magneesiumist, mille defitsiit seostub muuhulgas ka insuldi ja südame isheemiatõvega. Magneesiumit saame eeskätt niisugustest toiduainetest nagu kapsas, täisteraviljad, mandlid, pähklid ja soja. Tavalise keedusoola võib asendada mere-, kaljusoola või muu tervislikuma soolaga, sest nendes on palju kasulikke mineraalaineid.

Taimetoitlastel esineb kõrget vererõhku ja teisi südame-veresoonkonna haigusi vähem. Südame-veresoonkonna hädad on tingitud peamiselt veresoone sisekesta ehk endoteeli probleemidest. Selle funktsiooni parandavad kalaõlid, puu- ja aedviljad, sojatoidud ning rohelised lehtviljad. Kasulik on tarbida antioksüdantseid toidulisandeid ja süüa viis või rohkem korda päevas erinevaid rohelise-, oranþi- ja kollasevärvilisi puu- ja aedvilja kombinatsioone ning tumedaid marju. Need sisaldavad antioksüdante: karotenoide, flavonoide, seleeni, E- ja C- vitamiini. Need on ka B- vitamiinirikkad, mis aitab langetada homotsüsteiinitaset. Kui aga kasutate kolesterooli langetavaid ravimeid, siis tsitruselistest ärge tarvitage greipfruuti, kuna see ei sobi nimetatud ravimitega.

Eelpool loetletud toiduained sisaldavad palju kiudaineid, rakkude kahjustusi parandavaid antioksüdante ning C-vitamiini, samuti erinevaid B-grupi vitamiine ning foolhapet, mis on südame tervisele väga kasulikud. Soovitav on tarbida toidulisandina C-vitamiini, B- vitamiinide kompleksi, E- ja Q- vitamiini, mineraalainete kompleksi ning häid rasvhappeid.

On leitud, et positiivsem mõju on kombineeritud dieedil, mis on rikas kaaliumi, magneesiumi, C- vitamiini, kiudainete ning oomega-3-rasvhapete poolest, sisaldades samas vähe suhkrut ja loomseid rasvu. Ainuüksi puu- ja aedviljade lisamine muus mõttes ebatarvislikule dieedile ei anna kuigi suurt efekti.

Loodusravi prepraatidest on enam soovitavad järgmistest viljadest valmistatud tooted: seller, artiðokk, baklaþaan, peet (mahl), paprika, avokaado, banaan, datlid, melon, viinamarjaseemned (ekstrakt), ploom, mango. Väga kasulik on punasest sibulast saadud antioksüdant kvertsetiin.

Arterite elastsust vähendab ja vererõhku tõstab mürgise ainevahetuse vaheprodukti homotsüsteiini kuhjumine kehas. Kõrge homotsüsteiinitase (ja madal foolhappesisaldus) langetavad NO ehk veresoonte lõõgastusfaktori taset. Homotsüsteiinitaseme normaalsena hoidmiseks on vaja eelkõige B- grupi vitamiinide koostööd (loe homotsüsteiini taseme langetamisest eraldi rubriigist). Tarbige kindlasti B12 ja B6-vitamiini rikkaid toite: lõhe, austrid, sardiinid, forell, faasan, kana- ja kalkuniliha, lambaliha, muna, banaan. Foolhapperikkad toidud on nisuidud, läätsed, kikerherned, hirsihelbed, päevalilleseemned, salatsigur, spinat, Rooma salat, brokkoli, rooskapsas, neeruoad, spargel, värske apelsinimahl, avokaado. Foolhape kaob toidu kuumutamisel.

5. VÄHENDA STRESSI JA ÄREVUST

Ära otsi probleeme. Võta aeg-ajalt puhkust stressisitsuatsioonidest, ära luba neid oma ellu. Kasuta enda jaoks sisendusi "sellel pole tähtsust" või "see pole oluline", sest uuringutes on leitud, et hüpertooniku reaktsioonid stressile on teistsugused. Stiimulid, mida tajutakse stresseerivatena, tõstavad vererõhku peaaegu kõikidel inimestel, kuid hüpertoonikul rohkem ja pikemaks ajaks. Nad lihtsalt reageerivad stressoritele intensiivsemalt. On väidetud, et hüpertoonia on vaid vererõhku reguleeriva protsessi kvantitatiivne liialdus.

Hüpertooniale kalduvatel inimestel on täheldatud tugevat vererõhu tõusu vaenulikkuse avaldumisel. Vererõhku tõstab rahutus, eriti kõrgele tõstab selle aga raev. Tugevamat reaktsiooni emotsionaalsetele stiimulitele ja selle järel vererõhu aeglasemat langust on täheldatud ka geneetilise eeldoodumusega isikutel, hüpertoonikute lastel.

Kõrgema vererõhuga isikuid võib iseloomustada oma keskkonna tajumine vaenuliku ja ohtlikuna, nad võivad olla teistest suuremal määral nii-öelda passiivselt agressiivsed. Sageli hindavad nad ka ise ennast närviliseks. Ärevus seostub nii depressiooni kui ka kõrge vererõhuga.

Kõrge vererõhuga isikute tugevam reageering stressile vajab kindlasti lõdvestustreeningut. Kuna toimetulek stressiga on neile probleemiks, on hea kasutada erinevaid psühhoteraapiaid. Hästi mõjuvad kognitiivse teraapia võtted, mille eesmärgiks on muuta tunnetust ja reaktsioone stressisituatsioonidele. Vastavalt konkreetsele käitumismustrile tuleks kasutada kas enesekehtestamistreeningut või desensitiseerimist.

6. VÄRVITERAAPIA, MUUSIKATERAAPIA

Sinu ümber olevad värvid võivad sind kas lõõgastada või stresseerida. Vali värvid, mis sinu maitsele vastavad. Sinine ja roheline on leitud olevat lõdvestavad ja seoses sellega vererõhku langetavad värvid. Ka roosat peetakse pehmeks ja süütuks, stressivabaks värviks. Pruun on maalähedane, soe ja lõdvestav.

Muusika on imeline lõõgastumise allikas. Kuula oma lemmikmuusikat, mis lõdvestab, tee seda üksi olles. Või vaata lõdestavaid muusikavideosid, otsi poest spetsiaalseid plaate.
Peab aga märkima, et iseenda jaoks õige lõdvestava muusika leidmine polegi alati nii lihtne. Mis on ühele lausa ideaalne, ei pruugi teisele üldse sobida. Sul on võimalus kasutada meie muusikaterapeudi abi, kes aitab sul leida just sinu jaoks kõige sobilikuma muusika.

7. MASSAAŽ, AROOMITERAAPIA

Kõik massaaživormid on suurepärased lõõgastajad, stressi maandajad ja vererõhu langetajad. Füüsiline puudutus, massaaþ aitab kõige vahetumalt stressi langetada. Üldmassaaþ, eriti lümfimassaaþ, mis aitab jääkaineid väljutada, puhastab kogu organismi.

Aroomiterapeudiga koos selgita välja lõhnad, mis just sinule sobivad. Aroomimassaaþ on väga lõdvestav. Aroomiteraapiat võid teha ka oma kodus. Tasub kasutada eeskätt looduslikke puhtaid aroomiõlisid, mis on küll suhteliselt kallid, kuid nende toime on oivaline. Hästi sobivad stressi leevendamiseks jasmiin, roos, geraanium, lavendel. Otsi endale sobivaim lõhn ja kasuta seda sageli. Depressiooni leevendab hästi ilang-ilang koos apelsiniga. Aroomiõli võib tilgutada kaelaskantavatesse kannukesse (müüakse näiteks Sibylli poes) ning kanda seda stresseerivamatel perioodidel. Ei tohi aga unustada, et tegemist on loodusliku ravimiga, mida ei tohi üle doseerida. Enne kasutamist uuri, kuidas ja kui palju seda kasutada.

8. OTSI TERVISLIKKE LÕBUSTUSI

Tervislike lõbustuste näideteks on lugemine, pereliikmete ja sõpradega suhtlemine, helistamine neile, kelle järele igatsust tunned. Mängi lemmikloomadega, käi meeldivatel üritustel, kutsu endale külla meeldivaid inimesi.
Osta linnutoitu ja toida linde nii, et sa neid näeksid - nad külastavad sind iga päev. Juba ainuüksi tunne, et oled kellelegi kasulik ja teed talle head, on lõdvestav.

9. LEMMIKLOOMATERAAPIA, TAIMETERAAPIA

On leitud, et loomapidajatel on väiksem stress ja nende vererõhk on võrreldes nendega, kes loomi ei pea, madalam. Füsioloogiliselt on seda võimalik seletada hormoonidega, mis looma silitades või temaga suheldes sinu kehas tekivad. Loomi kasutatakse haiglates ja õenduskodudes üle maailma eesmärgiga aidata haigetel lõdvestuda. Kui suuremat lemmiklooma pole võimalik pidada või sa seda ei soovi, siis võid võtta endale väikese lemmiku, kelle eest on lihtne hoolitseda.

Ükskõik, kas sa tegeled taimedega, istutad või lihtsalt imetled neid - uuringud näitavad, et see kõik on stressi leevendava toimega. Taimed nagu loomadki viivad mõtted muredest eemale ning võimaldavad keskenduda meeldivatele asjadele, mis stressi ei tekita.

10. LÕPETA SUITSETAMINE

Suitsetamine tõstab vererõhku. Nüüd, kui sa tead, et see ei aita kaasa sinu eemärgile vererõhku langetada ja ennast hästi tunda, on sul aeg ka selles osas muudatus teha ning suitsetamisest loobuda.

Uudised ja pakkumised e-posti!

Hoiame Sind kursis Via Naturale uudistega, uute toodete, sooduspakkumiste ning teiste teadetega, mis kliendile huvi pakuvad.