5 soovitust, kuidas leevendada artriiti

Artriit on üldnimetus erinevate seisundite kohta, mis põhjustavad liigesepõletikku, tuues endaga kaasa valu, paistetuse, liigeste jäikuse ja liikumisvõime languse. Siia alla kuulub osteoartriit, reumatoidartriit ja podagra. 2013 aastal raviti üle 8 miljoni osteoartriidiga inimest.[i] Teisest küljest on reumatoidartriit autoimmuune seisund, mille puhul ründab immuunsüsteem inimese enda liigeseid. Seda esineb paju harvemini, aga nagu teistegi autoimmuunsete seisundite korral, on selliste juhtumite hulk tõusuteel.

Paljudel artriidi vormidel on sarnased tunnused: krooniline põletik, vabade radikaalide kahjustused ning liigeskoe progresseeruv kahjustumine.

Oleme kokku kogunud peamised soovitused, kuidas liigeste tervist toetada, vähendada valu, vältida liigeste kahjustumist ning parandada üldist tervist.



1. Paranda oma toitumist

Pane rõhku töötlemata toiduainetele, eriti aedviljadele ning headele valguallikatele, näiteks mahedalt kasvatatud ja vabapidamisel peetud loomade liha ning metsikult kasvanud kala. Püüdle selle poole, et tarbida 7 portsjonit erivärvilisi aedvilju päevas, et saada võimalikult palju erinevaid toitaineid ja antioksüdante. Mõnedel inimestel esineb teatud toiduainete suhtes tundlikkust või talumatust, mis võib nende seisundit kehvemaks muuta. Kui sul on reumatoidartriit, siis üldiselt soovitatakse vältida gluteeni ja piima sisaldavaid toiduaineid. Lisaks sellele seostatakse toidus leiduvad lektiine (peamiselt teraviljades ja kaunviljades) reumatoidartriidi korral sooleseina kahjustusega.[ii] Mõned inimesed reageerivad ka karumustika perekonna köögiviljades (tomatites, paprikates, kartulites, baklažaanides ja tšillides) leiduvale solaniinile. Kuigi tõendeid ei ole justkui piisavalt, ütlevad paljud inimesed, et nende sümptomid  on peale nende aedviljade menüüst välja jätmist leevenenud.

 

2. Toeta liigeste paranemist

Sidekude koosneb teatud kindlat tüüpi rakkudest, mida kutsutakse kondrotsüütideks, mis aitavad toota ja säilitada sidekoe maatriksit. Viimane koosneb peamiselt kollageenist ja spetsiaalsetest molekulidest, mida kutsutakse protoglükaanideks ja glükosaminoglükaanideks (GAGd), ehk siis glükosamiinist, kondroitiinist ja hüaluroonhappest. Liigeste kahjustumist seostatakse ebapiisava GAGde, proteoglükaanide ja kollageeni sünteesiga, mis vaatamata füüsilisest stressist, traumadest, autoimmuunhaigustest ja vanaemisest tingitud liigeskoe hävinemisele aitavad kudesid uuendada. Glükosamiin võib aidata parandada ligamente, kõõluseid ja sidekude. Glükosamiinhüdrokloriidi tarbimine 1500 mg päevas aitab vähendada reumotoidartriidiga isikutel valu, [iii] samal ajal kui kontroitiinsulfaat suurendab sidekoe mahtu [iv], vähendab valu [v], hommikust liigeste jäikust ning vajadust paratsetamooli kasutada.[vi]

Ühes uuringus leiti, et kondroitiin kombineerituna glükosamiiniga aitas osteoartriidi sümptomeid ja liigeste jäikust vähendada teisest kasutusnädalast alates. [vii] MSM sisaldab väävlit, mis aitab valu kontrolli all hoida ning kudesid üles ehitada. Artriidiga isikud, kes on võtnud MSMi, on saanud väga häid tulemusi. [viii] MSMi ja glükosamiini kombinatsioon on andnud isegi paremaid tulemusi valu ja paistetuse leevendamisel kui need toitained eraldi võetuna. [ix]



3. Vähenda põletikke

Põletik on see, mis põhjustab valu ja paistetust, ja kui on tegemist kroonilise põletikuga, võib see märkimisväärselt suurendada liigeste kahjustumist ja pidurdada loomulikke paranemisprotsesse. Et põletikku alanda, lisa oma menüüsse võimalikult palju põletikke alandavaid toite. Siia alla kuuluvad: rasvased kalad (makrell, sardiinid, metsik lõhe), mis sisaldavad kõrges annuses oomega-3 rasvhappeid EPA ja DHA; maitsetaimed ja vürtsid, eriti kurkum, ingver, kaneel, rosmariin ja salvei; puu- ja köögiviljad, eriti rohelised lehtviljad, ristõielised köögiviljad ja marjad.
 
Kalaõli  tarbimine toidulisandina võib märkimisväärselt alandada põletikku tekitavate molekulide tootmist kehas[x]  ja vähendada jäikust[xi] ja valu[xii]. Kalaõli aitab suurendada ka kollageeni sünteesi.[xiii]

Fütokemikaalidel nagu kurkumiinil ja kurkumil[xiv] või männikoores leiduvatel proantotsüanidiinidel[xv] on samuti põletikuvastased omadused. Kurkumiin võib märkimisväärselt vähendada liigesepõletikke ja valu, mida seostatakse reumatoid-[xvi] ja osteoartriidiga.[xvii]

 

4. Optimeeri oma D-vitamiini tase

Madala seerumi D3-vitamiini taseme puhul on leitud negatiivne korrelatsioon reumatoidartriidiga.  Kõrgemat D-vitamiini tarbimist seostatakse madalama reumatoidartriidi riskiga ja märkimisväärse kliinilise paranemisega, mis on tõenäoliselt seotud D-vitamiini immuunsüsteemi moduleeriva võimega.[xviii]  Lase oma D-vitamiini taset kontrollida ja võta vajadusel hea imendumisega, emulgeeritud vormis D-vitamiini.



5. Hoolitse oma seedimise eest

Halb seedimine, mis tuleneb madalast maohappe tasemest või ensüümide puudusest, võib suurendada toidus leiduvate allergeenide (gluteeni, piima) mõju, soodustades immuunreaktsioone.[xix]  Probiootikumid,   sealhulgas Lactobacillus acidophilus[xx] ja salivarius[xxi], aitavad vähendada põletikunäitajaid ja immuunsüsteemi tasakaalustada. Suurenda kiudainete tarbimist, et soolestikus leiduvatele kasulikele bakteritele toitu anda. Parimad kiudaineallikad on sibul, küüslauk, artišokk, laugulised, kapsas ja jahvatatud linaseemned.



Seotud tooted

*BioMulsion D 10 ml

13,09 €

10,48 €