Haigusest taastumine


Kui oled olnud haige, siis võib täielikuks taastumiseks minna aega. Sa võid tunda, et sul pole piisavalt energiat ega isu ning tuju on halb. Just sel hetkel on oluline seada oma tervis esikohale ja tagada kehale optimaalne toetus. Kuidas seda teha?

 

Olulised toitained haigusest taastumiseks 


Sul võib olla isu kadunud või oled tundnud ennast nii halvasti, et pole leidnud endas jõudu süüa teha. Nüüd, kui keha näeb eriti palju vaeva, et haigusest taastuda, on aeg ennast nende toitainetega turgutada, mida keha taastumiseks vajab. Kõik rakud, koed ja organid koosnevad valkudest pärit aminohapetest, seega on valk haigusest taastumisel toidulaual oluline. Iga toidukorra juurde peaks kuuluma üks kvaliteetse valgu allikas, nt kala, munad, tofu, pähklid või seemned.

Sinu keha kasutab puuviljadest ja köögiviljadest pärit vitamiine, mineraalaineid ja antioksüdante, millel kõigil on kehas sadu rolle. Keeruline on kindlaks teha, millest sul nende seast täpselt puudu on, kuid et tagada nende kättesaamine, siis proovi lisada oma toidulauale vikerkaarevärvides puu- ja köögivilju. Nt punased tomatid, kollased paprikad, lillad mustikad ja tumedad viinamarjad jne. Taimedes leiduvad taimepigmenditel on kõigil oma eriline kasulik toime kehale.

Probleem seisneb selles, et enamik meist ei saa oma toidulaualt vajalikul määral toitaineid kätte. Toidu kasvatamise –, töötlemise (s.h. küpsetamine) või säilitamismeetodite tõttu võib ka toitainete sisaldus nendes olla vähenenud.  Ja olgem ausad, kui paljud meie seast saavad söövad 5 peotäit puu – ja juurvilja päevas? On neid toitumisspetsialiste, kes usuvad, et ka see 5 peotäit on liiga vähe ja me peaksime sööma 7 peotäit puu- ja köögivilju päevas. Kui meil see ei õnnestu, võime kaaluda kvaliteetse laiatoimelise multivitamiini tarvitamist.

 

Energiataseme taastamine 


Peale viirushaiguse põdemist tunneme tavaliselt energiapuudust ja väsimust. Kui see jääb püsima nädalateks, vahel isegi kuudeks, võidakse seda diagnoosida kui viirusjärgset väsimust. See tundub olevat väga levinud nendel inimestel, kes on põdenud COVID-19. Praegu teatatakse veel vähe selle põhjustest. Võibolla on viirus mõjutanud rakkude energiatootmist või on see tingitud teatud organeid, nt neerupealiseid, mõjutavast immuunsüsteemi ülereageerimisest.

Et toetada keha energiataset, on leitud, et lisaks multivitamiinile võib kaaluda Q10 tarvitamist, sest kroonilise väsimuse sündroomiga inimestel on Q10 vitamiinist puudus.

Koensüüm Q10 toetab igas keharakus energiatootmist. Ühes hiljutises uuringus leiti, et hooajalise gripi põdejate seas oli kontrollgurpiga võrreldes oluliselt madalam Q10 tase.*

Ashwagandha on taim, millest sa võibolla varem pole väga palju kuulnud, kuid seda on kasutatud Indias juba keha toniseeriva vahendina juba tuhandeid aastaid. Ashwagandha on adaptogeen. Sellised taimed aitavad tõsta sinu keha vastupanuvõimet ja võivad parandada haigusest paranemisel energiataseme taastumist.  

 

Vitamiin D 


Võibolla oled juba kuulnud viimasel ajal kõlapinda leidnud põnevatest uurinugtest D-vitamiiniga seoses. Me oleme hakanud mõistma seda, kuidas on omavahel seotud madal D-vitamiini tase ja see, kui halvasti meile nt selline viirus nagu Covid-10 mõjub. D-vitamiin on põletikulise tsütokiinide (immuun)vastuse oluline reguleerija ja pärssija. See on oluline siis, kui tegeleme viirusnakkuse raske faasiga (tsütokiinide torm). See leiab aset, kui keha immuunsüsteem reageerib viiruse peale liigselt ning tõsistel puhkudel võib see viia organite puudulikkuseni.

D-vitamiini on soovitav võtta toidulisandina oktoobrist märtsini.  Need, kes soojemate kuude jooksul ei viibi piisavalt päikese käes, nt need, kes on hooldekodus või on tumedanahalised, peaksid võtma D-vitamiini aastaringselt.


D vitamiini kapslid
Foto: Nicolas Soleriu, Unsplash

Hoolitse oma soolestiku eest 


Kas teadsid, et 80% meie keha immuunrakkudest asub soolestikus?
Haigused ja ravimid võivad väga tugevalt mõjutada meie soolestiku mikrofloorat – neid triljoneid kasulikke baktereid ja seeni, mis meie sooletraktis elavad. Need mikroobid on terve seedimise, immuunsüsteemi toimimise ja toidust saadavate toitainete imendumise jaoks eluliselt olulised.

Tasakaal soolestiku mikroflooras (düsbioos) võib tekitada selliseid sümptomeid nagu puhitused, kõhukrambid, kõhukinnisus ja/või kõhulahtisus, nahaprobleemid, vastuvõtlikkus infektsioonidele ja isegi depressioonile. Õnneks võib üks „heade  bakterite“ või probiootikumidega tehtud kuur aidata võidelda kahjulike bakteritega ja viia soolestikku kasulikke baktereid. Eriti on vaja neid kasulikke baktereid soolestikule peale anitbiootikumikuuri.  Sinu soolestiku bakterite tasakaalu aitab taastada ka regulaarne hapendatud toitude söömine.

Probiootiliste toitude hulka kuuluuvad:

  • Keefir
  • Kombucha
  • Hapukapsas
  • Hapendatud köögivili või seened
  • Erinevad sojast tehtud hapendatud tooted – miso, tempeh, miso , natto, kimchi


Võta rahulikult…


Proovi ennast mitte survestada liigse füüsilise koormusega. Haigusest taastumisel on oluline võtta rahulikult, selleks sobib väga hästi jooga või jalutuskäigud. Praegu ei ole aeg jõusaalis rahmeldamiseks, sest liigne koormus võib tuua tagasilööke tervenemisel. Kuula oma keha ja tunneta oma piire.

 

Joo piisavalt vedelikke


Haiguse ajal ja selle järgselt on väga oluline juua piisaval määral vedelikke. Kui sul on infektsioon, siis keha näeb vaeva immuunvastuse tekitamisega. Kõrge palavik suurendab vedeliku kadu ja istus võib tähendada seda, et vedelikupuudus on kerge tekkima, eriti vanemaealistel. Kui sul on probleeme isuga, siis supid ja smuutid on heaks toitainete ja vedeliku saamise viis. 

 

 

 


Ole kursis uusimate terviseuudiste ja parimate pakkumistega liitudes meie uudiskirjaga: 

 

 

Seotud tooted 

*Ashwagandha & Rhodiola kompleks 30 kaps

21,11 €

16,88 €

 

 

Allikad  

  • Coenzyme Q10 in acute influenza chase et al 2019 Influenza Other Respir Viruses.