Pöörame tähelepanu meeste tervisele



Naiste tervisele pööratakse palju tähelepanu ning mehed võivad end kõrvalejäetuna tunda. Samas on aga teatud valdkonnad meeste tervise tagamiseks eriti tähtsal kohal, sealhulgas vaimne tervis, kehakaalu reguleerimine, naha ja juuste tervis ning viljakus.

Vaatame seda kõike lähemalt.

 

Hea vaimne tervis 


Tavalisi vaimse tervise probleeme nagu ärevus, stress ja depressioon, kogeb Inglismaal umbes iga kaheksas mees. See „uus normaalsus“, milles me tänapäeval kõik elame, toob kõigile kaasa palju täiendavaid väljakutseid, kuid siinkohal ei tohi ära unustada, et toitumine on Sinu vaimse ja emotsionaalse heaolu jaoks kriitiline tegur. Hea toitumine toidab aju ja aktiveerib Sinu meeleolu, energiat ja motivatsiooni mõjutavaid neurotransmittereid.

Toeta oma aju süües regulaarselt rasvast kala, nt lõhet ja makrelli, lisaks ka pähkleid, seemneid ja nendest tehtud õlisid. Aju on meie närvisüsteemi juhtimiskeskus, mis peab tasakaalu säilitamiseks olema hästi toidetud. Seega söö palju tumedaid lehtköögivilju, ubasid, läätsi, pähkleid ja seemneid, mis on rikkad B-vitamiinide ja mineraalaine magneesiumi poolest, mida sageli kutsutakse „looduslikuks lõõgastajaks“. Kas tunned ennast ülekoormatuna? Vastupidavuse suurendamiseks ja närvisüsteemi tasakaalustamiseks võite proovida ashwagandhat ja rhodiolat .

Uuringud viitavad ka sellele, et probiootikumid , tarbides neid eraldi või kombineeritult prebiootikumidega, võivad aidata depressiooni leevendada. Mis on nende vahe? Probiootikumid varustavad meid heade bakteritega, nt laktobatsillide ja bifidobakteritega, mida leidub loomulikult meie soolestikus.  Prebiootikumid aga pakuvad soolestiku headele bakteritele toiduks kiudaineid. Arvatakse, et need toimivad seetõttu, et aitavad vähendada põletikuliste ühendite hulka ja toetada meie meeleolu mõjutamisel olulist rolli mängiva aminohappe trüptofaani tööd.


Kaalu reguleerimine - suhkrust on raske loobuda?


Kuna arvatakse, et covid-19 põdemise raskust mõjutab inimese üldine tervislik seisund ja erinevad haigused, siis on just praegu varasemast palju olulisem hoolitseda oma tervise eest. Üks nendest haigusseisunditest on II tüüpi diabeet, millesse haigestumise risk on meestel suurem kui naistel. Kuid hea uudis on see, et erinevalt I tüüpi diabeedist on II tüüpi diabeeti suuresti võimalik ära hoida, tehes toitumis- ja liikumisharjumustes lihtsaid muudatusi. Liigse suhkrutarbimise ja töödeldud toidu, eriti rafineeritud süsivesikute vältimine on võtmetähtsusega, kuid samuti on oluline parandada füüsilist aktiivsust ja tegeleda enda kroonilise stressitasemega, mis võib vähendada kehas selliste oluliste toitainete nagu magneesiumi ja B-vitamiinide taset. Et hoida varesuhkru taset normaalsena, tuleb süüa toitaineterikast toitu, kuhu peaksid kuuluma köögiviljad, tervislikud valguallikad, täisteratooted ja rasvad, mida saab rasvasest kalast, pähklitest ja seemnetest. Naudi madala glükeemilise koormusega puuvilju, nt marjad, greip, õunad ja pirnid, mis on aeglasemalt seeduvad ja imenduvad ning mille toime veresuhkrule on seetõttu parem.

Kroom  on oluline toitaine süsivesikute ja rasvade normaalse ainevahetuse toimimisel ja toetab veresuhkru normaalset tasakaalu.

 

Hea väljanägemine – lahendused nahale ja juustele 


Meeste nahaprobleemid ulatuvad kuivusest päikesekahjustuste ja naha õhenemiseni. Kollageen  on meie naha oluline ehituskivi, kuid alates kahekümnendast eluaastast toodab meie keha seda järjest vähem, põhjustades kortse ja lõtvunud nahka, mida peame reeglina vananemisprotsessi soovimatuteks märkideks. Lisaks sellele mõjutavad nahka ka  keskkonnasaaste, UV-kiirgus, suitsetamine ja kõrge suhkrusisaldusega dieedid.

Puu- ja köögiviljarikas toit sisaldab C-vitamiini, mis on normaalse kollageeni tootmise jaoks hädavajalik, ning teisigi antioksüdante, mis aitavad kaitsta nahka liigsest päikesest, halvast toitumisest ja keskkonnareostusest tingitud kahjulike vabade radikaalide eest. Täiendavaks toetuseks kaalu toidulisandina kollageeni  ja selliseid naha olulisi toetajaid nagu hüaluroonhape  ja taimsed keramiidid.  

Mure juuste seisundi ja kasvu pärast mõjutab paljusid mehi. Hormoonide tasakaal on juuste kasvu oluline mõjutaja, nagu ka mitmekesine toitumine, mis peaks tagama keha jaoks selliseid olulisi toitaineid  nagu biotiin, tsink ja seleen. Neid leidub munades, kalas, lihas, täisteratoodetes, pähklites ja seemnetes.

Lõuna-Itaaliast pärit Annurca õun sisaldab eriti rikkalikult taimeühendit nimega protsüanidiin B2.  On leitud, et et see toetab juuste kasvu ja suurendab nende keratiinisisaldust.

 

Viljakus 


Viljakuse maksimeerimist peetakse sageli naiste probleemiks, kuid tegelikult puudutab see mõlemat sugupoolt. Madal seemnerakkude hulk ja kehv sperma kvaliteet  mõjutavad igat kolmandat rasestumisvõimetut paari. Arvatakse, et liigsete vabade radikaalide poolt tekitatud kahjustused võivad negatiivselt mõjuda sperma liikuvusele ja DNA terviklikkusele. Antioksüdandid nagu E- ja C- vitamiin ning mineraalaine seleen aitavad keha kaitsta vabade radikaalide kahjustuste eest ning uuringud näitavad, et need võivad toetada sperma tervist. Aminohapped arginiin ja L-karnitiin on samuti olulised sperma koguse, kvaliteedi ja liikuvuse jaoks.

 

Viljakust toetavad toidud 


Mõlemad partnerid vajavad värvilisi antioksüdantse toimega toitaineid, mida leidub puu- ja köögiviljades
, näiteks lehtkapsas, spinatis, rooskapsas, brokolis, rohelises, kollases ja punases paprikas, tomatites, porgandis, marjades ja apelsinides, et kaitsta seemne- ja munarakke vabade radikaalide kahjustuste eest. Tokoferooni (E-vitamiin) leidub sellistes toitudes nagu tumedad lehtköögiviljad, pähklid, seemned ja avokaado. Beetakaroteen on võimas antioksüdant, mida leidub porgandis, kõrvitsas, bataadis, spinatis ja lehtkapsas. Viljakust toetav toit peaks sisaldama ka valgurikkaid toite, nagu kana, munad, kala, pähklid, seemned, kinoa, oad ja läätsed, samuti liitsüsivesikuid, mida leidub nt  pruunis riisis, kaeras ja täisteraleivad.
meeste tervis- tervisliku toidu valmistamine

Oomega-3 ja oomega-6-rasvhapped on olulised kasuliku toimega prostaglandiinide (lokaalsed hormoonilaadsed sõnumitoojad) toomise jaoks, mis on sperma olulised koostisosad. Rasvased kalad, nt lõhe ja makrell, sisaldavad asendamatuid oomega-3-rasvhappeid, kõrvitsa- ja seesamiseemned aga ei sisalda ainult olulisi rasvhappeid, vaid on ka head tsingi allikad, millel on oluline roll hormoonide ainevahetuses, sperma moodustumises ja liikuvuses. Vitamiin B6 ja biotiin aitavad muuta olulised rasvad prostaglandiinideks. Samuti arvatakse, et B12-vitamiin  toetab sperma tootmist.

 

Tervislik eluviis 


Tundub, et tehnoloogiaajastu võtab meeste viljakusest oma osa! Sülearvuti süles hoidmine võib tõsta munandikoti temperatuuri, mida on omakorda seostatud kehvema viljakuse ja sperma kvaliteediga. 

Ka mehed peaksid vältima liigselt kuumas vannis ja saunas käimist ning liiga kitsa aluspesu kandmist.

Keskkonnamürgid, mis pärinevad sellistest allikatest nagu toitainete plastpakendid, isiklikud hügieenitarbed ja pestitsiidid, võivad häirida hormoonide tasakaalu ja sperma tootmist ning neid tuleks võimaluse korral vältida.

Pole üllatav, et uuringud näitavad alkoholi negatiivset mõju mõlema partneri viljakusele ja kui sa veel suitsetad, siis on praegu suurepärane aeg see maha jätta! On leitud, et meestel, kes suitsetavad, on madalam sperma kontsentratsioon, vähenenud spermatosoidide liikuvus, vähem normaalse kujuga spermatosoide ja suurenenud sperma DNA kahjustused.

Vältige menüüs neid niinimetatud transrasvu, mida võib leiduda töödeldud, rafineeritud suupistetes ja valmistoitudes, sest need võivad häirida rasvhapete tasakaalu ja suurendada anovulatoorse viljatuse riski.  

 

Lõpetuseks, pinged ja ärevus võivad kahjustada nii mehi kui naisi. Uuringud on näidanud, et stress vähendab naistel oluliselt rasestumise tõenäosust, seega lõõgasta end selliste tegevustega nagu meditatsioon, jooga, hingamisharjutused ja jalutamine. Seejärel oled valmis edasi minema.

 

Sulle võivad huvi pakkuda ka teised meeste tervist käsitlevad blogiartiklid, mille leiad SIIT

 


Seotud tooted 

 

HN Saagpalmi kompleks

28,32 €

*HN Laiatoimeline multivitamiin 30 tab

9,08 €

7,26 €





Ole kursis uusimate terviseuudiste ja parimate pakkumistega liitudes meie uudiskirjaga: