Ashwagandha - stressi leevendaja, vaimse võimekuse tõstja ja veelgi enam!

Ashwagandha (lad k Withania somnifera, eesti k uimastav juustumari) on oluline ravimtaim ajurveedas ning seda on kasutatud üle 3000 aasta. Ashwagandhale omistatakse adaptogeenseid ehk organismi stressi eest kaitsvaid omadusi. Adaptogeenid suurendavad organismi võimet kohaneda keskkonnafaktoritega ja vältida nendest tulenevat kahju organismile.  Adaptogeenid tasakaalustavad ainevahetust, suurendavad stressile vastupanuvõimet, tugevdavad immuunsussüsteemi.

Ashwagandha on tuntud India ajurveeda holistilise tervise traditsioonis, kus see on üks olulisemaid „rasayana“ üritidest, mida peetakse toonikuks ja kasutatakse nii keha kui vaimu taskaalustamiseks ning rahustamiseks.

Raviks kasutatakse eelkõige taime juurt. Ashwagandha sisaldab palju kasulikke aineid nagu näiteks vitanoliidid (steroidsed laktoonid), alkaloidid, koliin, rasvhapped, aminohapped. Paljud selle tervisega seotud eelised on tingitud kõrgest vitanoliidide kontsentratsioonist, millel on tõestatud toime võitluses põletiku ja tuumori kasvuga.

Ashwagandhal on palju kasulikke omadusi meie kehale ja ajule. Näiteks võib see parandada ajutegevust, alandada veresuhkru ja kortisooli taset, tõsta energiataset ning aidata võidelda ärevuse ja stressi sümptomitega. Traditsiooniliselt on ashwagandhat kasutatud immuunsüsteemi tugevdamiseks, vaimse võimekuse ja jõudluse tõstmiseks. Ashwagandha kohta on tehtud üle 200 uuringu, mis tõestavad selle kasutegureid. Kõige enam peetakse ashwagandhat stressivastaseks aineks.


Ashwagandhat kasutatakse:

  • vaimse võimekuse tõstmiseks
  • stressi ja ärevuse leevendamiseks
  • õppimisvõime suurendamiseks
  • energiataseme tõstmiseks
  • sportliku võimekuse tõstmiseks
  • uneprobleemide leevendamiseks
  • immuunsüsteemi tugevdamiseks
  • suguiha suurendamiseks ja viljakuse tõstmiseks
  • antioksüdandina


Lisaks on leitud, et Ashwagandha

  • aitab alandada veresuhkru taset
  • aitab alandada kortisooli taset
  • suurendab lihasmassi, vähendab keharasva ja suurendab jõudu meestel
  • toimib põletikuvastaselt
  • aitab vähendada südamehaiguste riski, vähendades kolesterooli ja triglütseriidide taset
  • aitab parandada ajutegevust, mälu, reaktsiooniaega.


KSM–66 ekstrakti peetakse ashwagandha kõige paremaks orgaaniliseks vormiks. KSM-66 ashwagandhat ekstraheeritakse ainult juurest ning ekstraheerimisel kasutatakse pantenteeritud meetodit, mis tagab taime kõigi aktiivsete koostisainete säilimise.  See täisspektriline ekstrakt jäljendab taime looduslikku koostist, sobitades looduslikult esinevad ühendid ja nende suhted. Seda laialdaselt uuritud Ashwagandha ekstrakti peetakse ohutuks ja tõhusaks. Lisaks ei kasutata ekstraheerimiseks alkoholi ega sünteetilisi lahusteid.

Kuna meie moodne elustiil tekitab kehas tohutult palju stressi, siis aitab ashwagandha kasutamine kehal ja ajul stressiga paremini toime tulla. Lisaks on sel ohtralt teisi kasutegureid meie kehale ja vaimule.

Ashwagandha on enamikule inimestele ohutu, kuid sellegipoolest ei ole see sobilik kõigile, näiteks ei soovitata seda kasutada raseduse planeerimise, raseduse ja rinnaga toitmise ajal. Autoimmuunhaigustega (nt sclerosis multiplex, luupus, reumatoidartriit) inimesed võiksid samuti seda lisandit vältida, kui arst pole selleks luba andnud. Kuna ashwagandha võib alandada vererõhku ja veresuhkru taset, siis tuleb selle kasutamisega ettevaatlik olla inimestel, kel on diabeet või vererõhuprobleemid.  Ashwagandha võib tõsta kilpnäärme hormoonide taset, mistõttu tuleks seda kasutada ettevaatlikult või vältida inimestel, kel on kilpnäärmehaigus või kes võtavad ravimina kilpnäärmehormoone. Seda ei soovitata kasutada vähemalt kaks nädalat enne operatsiooni, kuna ashwagandha võib aeglustada kesknärvisüsteemi ning ravimid, mida kasutatakse operatsiooni ajal või pärast seda võivad seda mõju suurendada.



Seotud tooted



Allikad:

Baseline of Health Foundation. Ashwagandha [https://www.jonbarron.org/herbal-library/herbs/ashwagandha?fbclid=IwAR14oJfqc39eR3bk8bFPoRKk_2gP9k-3ZDs8hyBXSqKlq7F_xWJ_IrQsY0A]

Granato, H. Ja Adams R. (2017). Ashwagandha. At the Root of a unique Adaptogen.

Healthline. 12 Proven Health Benefits of Ashwagandha. [https://www.healthline.com/nutrition/12proven-ashwagandha-benefits#2]

Medical News Today. Benefits of Ashwagandha. [https://www.medicalnewstoday.com/articles/318407]

WebMD. Ashwagandha. [https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-953/ashwagandha]

Via Naturale. Looduslikud viisid stressi leevendamiseks [https://vianaturale.ee/index.php/blogi/looduslikud-viisid-stressi-leevendamiseks/]