Nõuanded meestele, kuidas säilitada hormoonide tasakaal

Meestel esineb üha enam terviseprobleeme, kuid neist ei räägita piisavalt. Puutume oma töös kokku meestega ja nende mitmesuguste tervisemuredega ja näeme, et inimeste teadmisi meeste terviseprobleemide põhjustest ja võimalikest lahendustest tuleb parendada.

Mehed on suure surve all - pidev žongleerimine töö- ja pereelu vahel on suur stressiallikas. Kui lisada siia liigselt töödeldud toit (1) ja keskkonnamürgid, (2) ei tule üllatusena, et meeste tervis võib halveneda.

Spermatosoidide tervis on viimase 40 aasta jooksul langenud 50–60% (3). Mees, Sa saad oma tervise heaks ise palju ära teha. Nüüd on aeg tegutseda!

Mis on testosteroon?

Testosteroon kuulub koos oma nõo dihüdrotestosterooniga (DHT) androgeenide  (meessuguhormoonide) perekonda. Keha toodab DHT-d testosteroonist 5α-reduktaasi ensüümi abil. Naised toodavad natuke testosterooni, aga enamik sellest muudetakse aromataasi abil östrogeeni tüübiks, mida nimetatakse östradiooliks (E2). Androgeenid on kõige enam tuntud oma rolli tõttu meeste suguteede ning teiseste mehele omaste sugutunnuste (nt kehakarvad, suurenenud lihasmass) tervises ja arengus, kuid tegelikult on need kasulikud paljude kehasüsteemide jaoks (4):

  • Närvisüsteem: toetab meeleolu ja motivatsiooni (5).
  • Energia: toetab rasvade ainevahetust (6), insuliinitundlikkust (7) ja mitokondrites energia tootmist (8).
  • Südame-veresoonkond: toetab veresoonte ja südamelihaste tööd (9).
  • Struktuur: toetab luutihedust (10) ja lihastugevust (11). 

Androgeenide tasakaalutus võib olla paljude meeste terviseprobleemide märkimisväärne, kuid alahinnatud soodustaja.


Kui asjad lähevad valesti – mitte liiga palju, mitte liiga vähe

 „Madala androgeenitaseme“ stsenaarium

Testosterooni tase langeb loomulikult vanusega, tavaliselt alates 30. eluaastast (12). Seda nimetatakse andropausiks (13). Erinevalt menopausist, mida iseloomustab östrogeeni suhteliselt kiire ja märkimisväärne langus koos seda eristatavate sümptomitega (nt kuumahood), on andropausi algus salakaval ja võib jääda märkamatuks, kuna paljud sümptomid on üsna üldised (nt väsimus, depressioon). Muud sümptomid on näiteks madal libiido ja erektsioonihäired. Andropausil võib olla meeste tervisele ulatuslik mõju. Näiteks seostatakse madalat testosterooni taset diabeedi (14), kardiovaskulaarsete haiguste riski (15) ja osteoporoosiga (16).

Andropaus esineb sageli koos kõrge östradiooli tasemega (E2). See olukord võib tekkida, kui aromataas on ülestimuleeritud, potentsiaalselt põletiku tõttu (17). Seega võivad põletikku soodustavad faktorid nagu näiteks madal oomega-3 tase toidus (18), töödeldud toidu tarbimine (19), soolestiku düsbioos ja läbilaskvus (20), selles oma rolli mängida. Testosterooni liigne muundamine  E2-ks alandab testosterooni taset veelgi, tõstes samal ajal E2 taset kõrgemale normaaltasemest kõrgemale. See võib põhjustada nii liigset rasva ladustamist kui ka günekomastiat (mehe rinnanäärme liigne suurenemine).


„Kõrge androgeenitaseme“ stsenaarium

Siia alla kuulub liigse androgeense aktiivsuse seisund, mida iseloomustab liiga palju DHT-d. Seda seostatakse tavaliselt eesnäärme heaoloomulise hüperplaasia (BPH) (21), meeste kiilaspäisuse (22) ja eesnäärmevähiga (23). Mehel võib olla madal testosterooni tase, kuid kõrge DHT, kui 5α-R on ülestimuleeritud, mis võib olla potentsiaalselt tingitud veresuhkru regulatsioonihäiretest (24).


Millest alustada?

Meessuguhormoonide tasakaalutuse ühisnimetajateks on kehv uni, vale toitumine, istuv eluviis ja suur „elukoormus“. Muutused nendest võivad luua mehe kehas tingimused, mis on vajalikud hormoonide paremaks reguleerimiseks. Kuigi vananemine on testosteroonitaseme languse vältimatu liikumapanev jõud, võime seda protsessi aeglustada ja vähendada E2 ja / või DHT liigse tootmise poolt tekitatud komplikatsioone. Suguhormoonide taseme testimine võib aidata täpsustada mehe hormoonide tasakaalutuse täpset olemust, kuid lähtepunktiks on keskendumine tervisliku meessuguhormoonide regulatsiooni jaoks vajalike aluste kindlustamisele.

meeste tervis ja meeste hormoonid


Meeste hormonaalse tervise 4 sammast

- Unepuudus viib keha stressi seisundisse, mis võib alandada testosterooni taset (25)!

- Tarbige värvilist ja täisväärtuslikku toitu, mis sisaldaks palju taimi ja põletikuvastaseid toite nagu nt kurkum (26) ja rasvane kala (27). Vähenda ka põletikuliste toitude, eriti rafineeritud süsivesikute, praetud toitude ja alkoholi tarbimist (28). Alkohol võib vähendada testosterooni ja suurendada E2 taset (29)!

- Sagedased treeningud on seotud tervislikuma testosterooni tasemega (30).

- Mida rohkem on Sinu elus stressiallikaid, seda suurem on Sinu „elukoormus” ja seda suurem on stressi negatiivne mõju tervisele.


Personaalne toetus toitainete abil

Tsink  toetab testosterooni sünteesi (31) ja sperma tervist (32, 33).

D3-vitamiin  toetab sperma kvaliteeti (34), immuunsust (35), luutihedust (36) ja meeleolu (37).

Folaat metüülfolaadina  toetab metüülimist, mis on oluline spermatosoidide tervise seisukohalt (38, 39) ja kõiki kehasüsteeme, eriti kardiovaskulaarsüsteemi, aidates reguleerida homotsüsteiini taset (40). Folaat ei ole mõeldud ainult naistele!

Koensüüm Q10  on vajalik sperma kontsentratsiooni ja liikuvuse ning oksüdatiivse stressi markerite näitajate parandamiseks (ilusam eesti k lause?) (41, 42).

Saagpalm  (43) ja nõgesejuur (44) 5α-R pärssimiseks, kui kahtlustatakse või kui on leitud, et DHT tase on kõrge. Mõlema kombinatsioon võib parandada meestel noktuuriat, kui kahtlustatakse eesnäärme healoomulist suurenemist (45).

Lükopeen eesnäärmele antioksüdantse kaitse tagamiseks (46), eriti kui isikul endal või tema perekonnas on esinevad eesnäärmeprobleemid.  

 

Personaalsemate nõuannete saamiseks võtke ühendust meie funktsionaalse toitumise terapeutidega.

Sind võib huvitada ka artikkel meeste tervisest.


Seotud tooted

*BioMulsion D 10 ml

13,90 €

11,11 €




Allikad:

1)      Poti JM et al. Ultra-processed food intake and obesity: what really matters for health – processing or nutrient content. Curr Obes Rep. 2017; 6(4): 420-431.

2)      Prüss-Ustün A et al. Knowns and unknowns on burden of disease due to chemicals: a systematic review. Environ Health. 2011; 10: 9.

3)      Levine H et al. Temporal trends in sperm count: a systemic review and meta-regression analysis. Human Repro Update. 2017; 23(6): 646-659.

4)      Tyagi V et al. Revisiting the role of testosterone: are we missing something? Rev Urol. 2017; 19(1): 16-24.

5)      Bialek M et al. Neuroprotective role of testosterone in the nervous system. Pol J Pharmacol. 2004; 56(5): 509-18.

6)      Kelly D & Jones T. Testosterone: a metabolic hormone in health and disease. J of Endocrinol. 2013; 217(3): 25-45.

7)      Rubinow KB et al. Acute testosterone deprivation reduces insulin sensitivity in men. Clin Endocrinol. 2012; 76(2): 281-288.

8)      Rovira-Llopis S et al. Low Testosterone levels are related to oxidative stress, mitochondrial dysfunction and altered subclinical atherosclerotic markers in type 2 diabetic male patients. Free Radical Biology & medicine. 2017; 108: 155-162.

9)      Webb CM, Collins P. Role of testosterone in the treatment of cardiovascular disease. Eur Cardiol. 2017; 12(2): 83-87.

10)   Fui M et al. Effect of testosterone treatment on bone remodelling markers and mineral density in obese dieting men in a randomized clinical trial. Sci rep. 2018; 8(9099): 27481-3. 

11)   Wang C et al. Transdermal testosterone Gel Improves Sexual Function, Mood, Muscle Strength, and Body Composition Parameters in Hypogonadal Men. J Clin Endocrinol & Metab. 2000; 85(8): 2839-2853.

12)   NHS. The ‘male menopause’. 2019. Accessed: August 14th 2020. https://www.nhs.uk/conditions/male-menopause/

13)   Golan R et al. Age-related Testosterone Decline is due to Waning of Both Testicular and Hypothalamic-Pituitary Function. Aging Male. 2015: 18(3): 201-4.

14)   Yao Q-M et al. Testosterone level and risk of type 2 diabetes in men: a systematic review and meta-analysis. Endocrinol Connect. 2018; 7(1): 220-231.

15)   Goodale T et al. Testosterone and the heart. Methodist Debakey Cardiovasc J. 2017; 13(2): 68-72.

16)   Golds G et al. Male hypogonadism and osteoporosis: the effects, clinical consequences and treatment of testosterone deficiency in bone health. Int J Endocrinol. 2017. 1-15.

17)   Zahid H, Simpson ER, Brown KA. Inflammation, dysregulated metabolism and aromatase in obesity and breast cancer. Curr Opin Pharmacol. 2016; 31: 90-96.

18)   DiNicolantonio J & O’Keefe J. Importance of maintaining a low omega-6/omega-3 ratio for reducing inflammation. Open Heart. 2018; 5(2): 946.

19)   Chai W et al. Dietary Red and Processed Meat Intake and Markers of Adiposity and Inflammation: The Multiethnic Cohort Study. J Am College Nutr. 2017; 36(5): 378-385.

20)   Vivinus-Nebot M et al. Functional bowel symptoms in quiescent inflammatory bowel diseases: role of epithelial barrier disruption and low-grade inflammation. Neurogastroenterology. 2014; 63(5): 744-752.

21)   Das K & Buchholz N. Benign prostate hyperplasia and nutrition. Clin Nutr ESPEN. 2019; 33(5): 11.

22)   Adil A & Godwin M. The effectiveness of treatments for androgenetic alopecia: A systemic review and meta-analysis. J Am Acad Dermatol. 2017; 77(1): 136-141.

23)   Miyoshi Y et al. High testosterone levels in prostate tissue obtained by needle biopsy correlate with poor-prognosis factors in prostate cancer patients. BMC Cancer. 2014; 14(717): 1-7.

24)   Kayampilly PP et al. Stimulatory effect of insulin on 5α-reductase Type 1 (SRD5A1) expression through an Akt-dependent pathway in ovarian granulosa cells. Endocrinology. 2010; 151(10): 5030-5037.

25)   Luboshitsky R et al.  Disruption of the nocturnal testosterone rhythm by sleep fragmentation in normal men. J Clin Endocrinol metab. 2001; 86(3):1134-39. 

26)   Chakravarty et al. Comparison of efficacy and turmeric and commercial curcumin in immunological functions and gene regulation. Int J Pharmacol. 2009; 5(6): 333-45.

27)   Safarinejad et al. Relationship of omega-3 and omega-6 fatty acids with semen characteristics, and anti-oxidant status of seminal plasma: A comparison between fertile and infertile men. Clin Nutr. 2010; 29: 100-5.

28)   Giugliano D, Ceriello A, Esposito K. The effects of diet on inflammation: emphasis on the metabolic syndrome. J Am Coll Cardiol. 2006; 48 (4): 677-85.

29)   Walter M et al. Controlled Study on the Combined Effect of Alcohol and Tobacco Smoking on Testosterone in Alcohol-Dependant Men. Alcohol and Alcoholism. 2007; 42(1): 19-23.

30)   Kraemer J et al. Testosterone physiology in resistance exercise and training. 2012; 40: 1037-1053.

31)   Prasad A et al. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults. Nutrition. 1996; 12(5): 344-8.

32)   Henkel R et al. Molecular aspects of declining sperm motility in older men .Fertil Steril. 2005; 84(5):1430-7.

33)   Yamaguchi S et al. Zinc is an essential trace element for spermatogenesis. Proc Natl Acad Sci U S A. 2009: 106(26):10859-64.

34)   Yang B et al. Associations between testosterone, bone mineral density, vitamin D and semen quality in fertile and infertile Chinese men. Int J Androl. 2012; 35(6): 783-92.

35)   Griffin, M.D., Xing, N. and Kumar R. (2003) Vitamin D and its analogs as regulators of immune activation and antigen presentation. Annual Review of Nutrition, 23, 117-145.

36)   Bischoff-Ferrari et al. Fracture prevention with vitamin D supplementation: a meta-analysis of randomized controlled trials. JAMA. 2005; 293 (18): 2257-64.

37)   Khoraminya N et al. Therapeutic effects of vitamin D as adjunctive therapy to fluoxetine in patients with major depressive disorder. Aust N Z J Psychiatry. 2013; 47(3): 271-5.

38)   Cornet D et al. Association between the MTHFR-C677T isoform and structure of sperm DNA. J Assist Reprod Genet. 2017; 34 (10): 1283-1288.

39)   Boxmeer et al. Low folate in seminal plasma is associated with increased sperm DNA damage. FertilSteril 2009;92 (2):584-56

40)   Yang et al. Efficacy of folic acid supplementation in cardiovascular disease prevention: an updated meta-analysis of randomized controlled trials. Eur J Intern Med 2012; 23 (8): 745-54.

41)   Alahmar AT et al. Coenzyme Q10 improves sperm parameters, oxidative stress markers and sperm DNA fragmentation in infertile patients with idiopathic oligoasthenozoospermia. World J Mens Health. 2020; 10.5534/wjmh.190145

42)   Safarinejad MR et al. Effects of the Reduced Form of Coenzyme Q10 (ubiquinol) on Semen Parameters in men with Idiopathic Infertility: A Double-Blind, Placebo Controlled, Randomized Study. J urol. 2012; 188(2); 526-31

43)   Kwon Y. Use of saw palmetto (serenoa repens) extract for benign prostatic hyperplasia. Food Sci Biotechnol. 2019; 28(6): 1599-1606.

44)   European Medicines Agency, 2012. Assessment report on Urticadioica L., Urticaurens L., their hybrids or their mixtures, radix Based on Article 16d(1), Article 16f and Article 16h of Directive 2001/83/EC

45)   Oelke M et al. Fixed-dose combination PRO 160/120 of sabal and urtica extracts improves nocturia in men with LUTS suggestive of BPH: re-evaluation of four controlled clinical studies. World J Urol. 2014;32(5):1149-54.

46)   M Rafi et al. Lycopene modulates growth and survival associated genes in prostate cancer. J Nutr Biochem. 2013; 24(10): 1724-34