Kuidas saavutada terve ja ilus nahk?


Kui meil on nahal mingi iluviga, laik või lööve, on sageli esimene mõte seda määrida kreemiga või meigiga varjata. Kuid see ei pruugi alati olla meie naha tervise seisukohalt optimaalne lahendus.

Nahahaigused nagu akne, psoriaas, kihelus (selge põhjuseta sügelus), atoopiline dermatiit (ekseem), tselluliit ja melanoom (nahavähk), kujutavad The Global Burden of Disease Study andmetel rahvatervisele märkimisväärset koormust kogu maailmas. Mitmed nahahaigused, sealhulgas naha seenhaigused ja akne vulgaris, olid 2010 aastal kümne kõige levinuma haiguse hulgas.1 Need võivad avaldada tõsist mõju nii meie füüsilisele kui ka vaimsele tervisele. Uuringutes on leitud, et raske aknega noored täiskasvanutel on enam enesetapumõtteid.2 Seega on hädavajalik leida ühiselt nendele probleemidele tõhusaid lahendusi.

Selles artiklis toome välja peamised keha tasakaalutused, mis võivad nahka negatiivselt mõjutada ning räägime sellest, kuidas saame alustada nende vastu võitlemist toitumise ja elustiili abil – kuidas läheneda sellele probleemile seestpoolt väljapoole.

 

Esmalt peame tagama, et meie kehal on olemas kõik toitained, mida ta vajab, et aidata meie nahal paraneda ning püsida tugeva ja vastupidavana:

  • C-vitamiin ja tsink on kollageeni sünteesi kaasfaktorid.3
  • Samuti võid tarbida kollageeni sellistest toiduainetest nagu orgaaniline kondiga keedetud puljong või merekollageeni sisaldavatest toidulisanditest . See võib pakkuda täiendavat tuge naha tervisele. Mõned uuringud on näidanud, et kollageeni lisamine, eriti I tüüpi kollageeni, võib parandada naha elastsust4 ja potentsiaalselt ennetada ka kortsude teket.5
  • A-vitamiin ja nukleotiidid aitavad organismil moodustada uusi kudesid.6
  • Häid rasvu (eelkõige oomega-3 ja -6 ) on vaja meie rakumembraanide7 struktuuri säilitamiseks, mis kõik on naha struktuuri jaoks üliolulised.
  • Saame nahka veelgi toetada, tarbides kibuvitsamarju, mis soodustavad kollageeni sünteesi,8 hüaluroonhapet, mis niisutab nahka,9,10 ja laia toimespektriga antioksüdante (nt E-vitamiin ), mis kaitsevad nahka oksüdatiivsete kahjustuste eest11,12 (nt päikesevalgus).

Nende toitainete igapäevane tarbimine on hädavajalik, kuid me peame sellest veel sammukese edasi astuma. Peame hindama, kas need toitained meie kehas imenduvad ja vajadusel ka sellega tegelema. Näiteks:

  • Sapipõie probleemid võivad vähendada võimet omastada rasvu ja rasvlahustuvaid vitamiine (nt A-vitamiini)
  • Krooniline stressireaktsioon võib organismis  kahandada C-vitamiini ja tsingi taset.

Stress võib põhjustada nahahaigusi ka muul viisil, vähendades puhke- ja taastumisrežiimis veedetud aega, pärssides immuunsust ja vabastades vereringesse kehas talletatud glükoosi, mis omakorda võib soodustada bakterite ja seente kasvu nahal. Selles kontekstis võivad inimesed olla vastuvõtlikud erinvate nahalaikude, lööbe või akne tekkele,13eriti kui neil on kombeks tihti oma nägu katsuda (mis viib bakterid nahale) ja nende menüü on süsivesikuterohke.  13 

Rasvade seedimise (nt lipaasi seedeensüümidega), stressi maandamise (nt magneesiumi ,14 sidrunmelissi,15 meditatsiooniga16) ja vere glükoositaseme (nt kroomi ,17,18  igapäevase treeningu,19 ajaliselt piiratud söömisega20) toetamine võib seega aidata parandada naha tervist, töötades sügavamal tasemel kui tavalised nahakreemid ja -seerumid. Tõepoolest, paaris väikesemahulises uuringus on leitud, et madala glükeemilise koormusega (GL) dieet võib aidata leevendada aknet21,22 ja seda näeme ka enda praktikas, eriti kui lisada sellele ka piimatoodete tarbimise vähendamine23.  

Süsivesikute tarbimise vähendamine võib aidata alandada kehas ringlevate androgeenide (meessuguhormoonid) taset. See võib olla kasulik naha tervisele, kuna kõrge testosterooni tase ja selle võimas sugulane dihüdrotestosteroon (DHT) on tavalised akne vulgarise põhjustajad. Androgeenide taset saame veelgi toetada saagpalmi 25,26 ja nõgesega27, mis võib aeglustada testosterooni muundumist DHT-ks, inhibeerides ensüümi 5α-reduktaasi.

 

terve nahk kevin laminto unsplash


Alkohol võib samuti põhjustada androgeenide kõrget taset,28 seega on parem naha tervise tagamiseks selle tarbimine viia miinimumini. Põhjuseid selleks on ka teisi:

  • Alkohoolsed joogid sisaldavad sageli sulfiteid (nt punane vein), mille suhtes paljud on tundlikud ja mis võivad põhjustada näo punetust.29 See võib omakorda süvendada olemasolevate näonahahaiguste, näiteks akne rosaatsea, sümptomeid. Tundlikkus sulfitite suhtes tuleneb sageli vähenenud võimest neid detoksifitseerida, mis sõltub sulfitoksüdaasi (SUOX) ensüümi aktiivsusest või molübdeeni vähesest tarbimisest.30,31
  • Alkoholi detoksifikeerimisvõime vähenemine võib üldiselt muuta inimese veelgi haavatavamaks alkoholi negatiivse mõju suhtes nahale ja kehale tervikuna. Tihti soodustab seda selliste oluliste toitainete puudus, mida on vaja detoksifikatsiooniprotsessis oluliste ensüümide tööks, nt tsink, B2-, B3 vitamiinid, magneesium ja molübdeen. Puuduse teket võib soodustada krooniline stress ja alkoholi tarvitamine.    
  • Viimane, kuid mitte vähetähtis põhjus on see, et alkohol suurendab meie keha mürgikoormust, eriti kui keha detoksifikatsioonivõime on häirunud, sest inimene ei tarbi piisavalt palju ristõieliste sugukonda kuuluvaid taimi (nt brokoli32) ja kannatab kõhukinnisuse käes. Keha proovib selle olukorraga kohaneda, otsides alternatiivseid detoksifkatsiooni teid nagu nt nahk, kuid see võib soodustada nahalaikude teket.   

Kõhukinnisus koos soolestiku suurenenud läbilaskvusega ("lekkiv sool") võib soodustada toksiinide ringlust tagasi kehasse, selle asemel, et soolestiku kaudu need kiiresti elimineerida. See suurendab meie toksilist koormust ning soodustab ka põletikku, kuna soolestik muutub toidukomponentide suhtes ülitundlikuks.33 See kombinatsioon võib süvendada olemasolevaid nahahaigusi, eriti neid, mis on seotud kroonilise põletikuga, näiteks autoimmuunne haigus psoriaas ja allergiline seisund, ekseem.

Naha terviklikkuse tagamisel on teiseks eesmärgiks regulaarse soolestiku läbikäimise ja terve soolestiku toetamine põhjalikult uuritud inimspetsiifliste probiootikumide ,34 prebiootikumide ja L-glutamiiniga  koos gluteeni ja lektiinide tarbimise vähendamisega. See on hädavajalik neile, kellel on autoimmuunsed ja allergilised nahahaigused, kuna soolestiku düsbioosi ja "lekkivat soolt" nähakse kui haigusprotsesside alust. Inimestel, kes on tarbinud palju antibiootikume, isegi kui need on tarvitatud nahaprobleemide tõttu, nt akne korral, on eriti suur vajadus soolestiku tervise teotamiseks.

Seestpoolt väljapoole lähenemisviis, mis püüab tuvastada nahasümptomite- ja -seisundite taga olevaid keha tasakaalutusi  ja seejärel käsitleb neid sihipärase toitumis- ja elustiilitoetusega (vajadusel koos kreemidega), võib lisaks aktuaalsetele nahaprobleemidele muuta meie nahka palju paremaks ka pikaajaliselt.

 

Seotud tooted 

 

Kuningakepiõli 30 kaps

8,95 €



Ole kursis uusimate terviseuudiste ja parimate pakkumistega liitudes meie uudiskirjaga: 

 

Allikad: 

  1. Hay RJ et al. The global burden of skin disease in 2010: an analysis of the prevalence and impact of skin conditions. J Invest Dermatol. 2014; 134 (6): 1527-1534.
  2. Halvorsen JA et al. Suicidal ideation, mental health problems, and social impairment are increased in adolescents with acne: a population-based study. J Invest Dermatol. 2011; 131 (2): 363-70.
  3. Boyera et al. Effect of vitamin C and its derivatives on collagen synthesis and cross-linking by normal human fibroblasts. Int J Cosmet Sci. 1998; 20 (3): 151-8.
  4. De Luca C, et al. Skin Antiageing and Systemic Redox Effects of Supplementation with Marine Collagen Peptides and Plant-Derived Antioxidants: A Single-Blind Case-Control Clinical Study. Oxid Med Cell Longev. 2016;2016:4389410.
  5. Inoue N, Sugihara F, Wang X. Ingestion of bioactive collagen hydrolysates enhance facial skin moisture and elasticity and reduce facial ageing signs in a randomised double-blind placebo-controlled clinical study. J Sci Food Agric. 2016;96(12):4077-81.
  6. Verkerk R. ‘Nucleotides: Speculation on lifestyle-Induced Essentiality’. NHD Magazine. 2011: 67:29-32
  7. Abbott SK et al. Fatty acid composition of membrane bilayers: Importance of diet polyunsaturated fat balance. Biochimica et Biophysica Acta (BBA) - Biomembranes. 2013; 1818(5):1309-1317.
  8. Phetcharat L et al. The effectiveness of a standardized rose hip powder, containing seeds and shells of Rosa canina, on cell longevity, skin wrinkles, moisture, and elasticity. Clinical Interventions in Aging. 2015;10:1849-1856.
  9. Oe M, et al O. Oral hyaluronan relieves wrinkles: a double-blinded, placebo-controlled study over a 12-week period. Clin Cosmet Investig Dermatol. 2017;10:267-273.
  10. Kawada C, et al. Ingested hyaluronan moisturizes dry skin. Nutrition Journal. 2014;13:70.
  11. Institute of Medicine, Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids. Washington, DC: National Academy Press, 2000.
  12. Pandel R et al. “Skin Photoaging and the Role of Antioxidants in Its Prevention,” ISRN Dermatology. 2013;Article ID 930164: 11 pages
  13. Lynn DD et al. The epidemiology of acne vulgaris in late adolescence. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics. 2016;7:13-25.
  14. Held K et al. Oral Mg supplementation reverse age-related neuroendocrine and sleep EEG changes in humans. Pharmacopsychiatry 2002; 35(4):135-43.
  15. Awad R, Muhammad A, Durst T, Trudeau VL,  Arnason JT. Bioassay-guided fractionation of lemon balm (Melissa officinalis L) using anin vitromeasure of GABA transaminase activity. Phytotherapy Research 2009; 23(8): 1075–8.
  16. Turakitwanakan W et al. Effects of mindfulness meditation on serum cortisol of medical students. J Med Assoc Thai. 2013; 96 (Suppl 1): S90-5.
  17. Mertz W. Interaction of chromium with insulin: a progress report. Nutr Rev 1998;56:174-7
  18. Balk EM, et al. Effect of Chromium Supplementation on Glucose Metabolism and Lipids. Diabetes Care 30:2154–2163, 2007
  19. Adams OP. The impact of brief high-intensity exercise on blood glucose levels. Diabetes Metab Syndr Obes. 2013; 6: 113-122.
  20. Sutton EF et al. Early time-restricted feeding improves insulin sensitivity, blood pressure, and oxidative stress even without weight loss in men with prediabetes. Cell Metabolism. 2018; 27 (6): 1212-1221.
  21. Smith RN et al. The effect of a high-protein, low glycemic-load diet versus a conventional, high glycemic-load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: a randomized, investigator-masked, controlled trial. J Am Acad Dermatol. 2007; 57 (2): 247-56.
  22. Kwon HH et al. Clinical and histological effect of a low glycaemic load diet in treatment of acne vulgaris in Korean patients: a randomized, controlled trial. Acta Derm Venereol. 2012; 92 (3): 241-6.
  23. Lynn DD et al. The epidemiology of acne vulgaris in late adolescence. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics. 2016;7:13-25.
  24. Makrantonaki E et al. An update on the role of the sebaceous gland in the pathogenesis of acne. Dermato-endocrinology. 2011;3(1):41-49.
  25. Plosker et al. Serona Repens- A review of its pharmacology. Drugs-Aging. 1996; 9 (5): 379-95.
  26. Delos et al. Inhibition of the activity of 'basic' 5 alpha-reductase (type 1) detected in DU 145 cells and expressed in insect cells. Steroid Biochem Mol Biol. 1994; 48( 4): 347-52.
  27. European Medicines Agency, 2012. Assessment report on Urticadioica L., Urticaurens L., their hybrids or their mixtures, radix Based on Article 16d(1), Article 16f and Article 16h of Directive 2001/83/EC
  28. Sarkola T et al. Acute effect of alcohol on androgens in premenopausal women, Alcohol and Alcoholism. 2000;35 (1):84–90.
  29. Vally H, Misso N. Adverse reactions to the sulphite additives. Gastroenterol Hepatol Bed Bench. 2012; 5 (1): 16-23
  30. Bold J. Considerations for the diagnosis and management of sulphite sensitivity. Gastroenterology and Hepatology From Bed to Bench. 2012;5(1):3-6.
  31. Wang J et al. Sulfite oxidase catalyses single-electron transfer at molybdenum domain to reduce nitrite to nitric oxide. Antioxid Redox Signal. 2015; 23 (4): 283-94
  32. Forin THJ et al. The sulfate content of foods and beverages. Journal of Food Composition and Analysis. 1993; 6 (2): 140-151
  33. Fasano A. Intestinal permeability and its regulation by zonulin: diagnostic and therapeutic implications. Clin Gastroenterol Hepatol. 2012; 10 (10): 1096-100.
  34. Roberts JD et al. An Exploratory Investigation of Endotoxin Levels in Novice Long Distance Triathletes, and the Effects of a Multi-Strain Probiotic/Prebiotic, Antioxidant Intevention. Nutrients, 2016: 8 (733).